Cellulitter

 

Kjendiser har også cellulitter. Bildet er lånt fra google.

Jeg hadde en diskusjon for et par måneder siden med en venninne angående cellulitter. Lovet at jeg skulle sjekke opp i notatene mine fra PT-studiet da jeg husket at vi hadde vært innom temaet der. Hun mener at det ikke finnes noen «kur» mot cellulitter, og har muligens rett i det.  

Hva er cellulitter? 

– Fettopphopninger under huden som kjennetegnes ved en ujevn appelsinskall-lignende overflate, derav appelsinhud.  

Cellulitter kan forsterkes etter en graviditet eller i forbindelse med vektreduksjon. Kvinner har ulik fettmasse fra menn og får derfor cellulitter i mye større grad. Cellulitter er til en viss grad genetisk og hormonelt betinget, MEN: 

I notatene mine står det: styrketrening kombinert med rent kosthold på et lavt kaloriunderskudd vil over tid redusere fettprosenten. Når fettprosenten reduseres forsvinner cellulittene gradvis og huden strammer seg sakte men sikkert.  Problemet er at denne fettprosenten ofte må bli svært lav for at cellulittene skal forsvinne. Kanskje nærmere konkurranseform? 

Det er jo ikke noe man kan leve med. Men fettprosenten i kroppen kan altså være med på å bestemme hvor mye cellulitter du har.

Det er også mange kremer som for eksempel skinbyme som lover gull og grønne skoger, men det tror jeg ikke på. En celulittkrem reduserer ikke fettprosenten din. Det må du gjøre med hardt arbeid. Problemet er bare at for å bli helt kvitt cellulitter så må du: 

       Ha en ekstremt lav fettprosent 

       Måle og veie alt du spiser for å kontrollere inntaket 

       Lite energi som følge av dette  

       Muligens hormonforstyrrelser og fare for benskjørhet 

Dette er ikke en tilstand kroppen kan være i over tid.   

Så kanskje vi bare må akseptere at det er ok med litt cellulitter? En magisk formel finnes nok ikke.

Professor i idrettsforskning ved University of New Mexico Dr. Len Kravitz tar for seg temaet i helhet her dersom noen skulle ha ekstra interesse: http://www.drlenkravitz.com/Articles/cellulite.html

 

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg har aldri slitt med celulitter. Jeg er 23år, veier 80kg og trener mye. Har 26 i fett%. Men innen celulitter på rompe og lår, kanskje så vidt på innsiden hvis jeg klemmer litt. Hehe
      Så tror det har mye med gener. Venninen min har masse og hun har sixpack

    2. Anonym: ja det har også mye med gener å gjøre, det har jo dessverre alt! Men ingen tvil om at cellulitter kan reduseres ved å gå kraftig ned i fettprosent 🙂

    3. Man må jo ikke veie maten og spise lite og gå sulten for å få lav fettprosent da? Har nok cellulitter så det holder, men håper det minker litt hvis jeg holder meg til sunt kosthold og fortsetter treningen!

    4. Gunnhild Resell Rød: for å få veldig lav fettprosent så må man nok ha veldig streng kontroll på inntak vs. uttak! Men for et sunt kosthold og en sunn kropp så trenger man ikke være så nazi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg