Boktips: Født til å løpe

Bok: Født til å løpe av Christopher McDougall, 2009

Denne boken hadde jeg hørt så mye om. Når jeg endelig startet å lese den så syns jeg de første kapitlene var kjempetunge. Jeg tenkte, herregud, hva er det folk snakker om. Hvordan kan denne boken være så bra?! Men på grunn av de gode kritikkene så valgte jeg å fortsette. Og det angrer jeg ikke på. 

“Født til å løpe” tar for seg hvordan mennesket egentlig er laget for å løpe. Den starter med en beskrivelse av tarahumara-indianerne i fjellene i Sør-Amerika, og har med en god del forskning. Absolutt verdt å lese om du har noen som helst interesse for løping. 

McDougall leter etter tarahumaraene i de første kapitlene i boken. Han kaller dem verdens beste løpere. Målet med boken er å til slutt arrangere en konkurranse mellom de fremste ultraløperne fra USA og tarahumaraene. Innimellom dette får du en god del løpsteori og forskning.

Et langt kapittel i boken tar for seg barfotløping, og har fått meg til å stille spørsmålstegn til de godt dempede joggeskoene mine fra Løpslabbet. McDougal bruker forskning til å kritisere Nike grunderen Bill Bowerman og hevder at den moderne joggeskoen med oppbygget hæl og støtdemping har skylden for de fleste løpeskader. Argumentet er at føttene våre mister styrke og fleksibilitet ved å bli pakket inn og beskyttet av støtdemping. Det som derimot er viktig å huske på er at for å løpe barbeint så kreves det mye tilvenning. I vår generasjon vil vi mye på altfor kort tid og får ikke tid til å bygge oss opp og venne oss til løping etter mye stillesitting, og skader er konsekvensen. Kanskje teorien om barfotløping har hold?

McDougal skildrer også gleden ved å løpe – ikke at løping handler om å piske kroppen inn i smerte, eller å løpe kun for å oppnå et spesifikt mål som f.eks. vektreduksjon. Løping skal være preget av glede, ikke et middel for å nå et annet mål. Han beskriver følelsen av å flyte avgårde og la tankene vandre andre steder. Vi er født til å løpe, helt til vi lærer oss å sitte stille. Kanskje noe å tenke på.

Jeg gir denne boken terningkast 5, og anbefaler deg med litt løpsinteresse i å plukke opp en kopi 🙂 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg