Maraton av Jack Waitz

Bok: Maraton av Jack Waitz, 2014

Denne boken syns jeg fortjener et eget innlegg. Jeg fikk den i bursdagsgave av Renate etter å ha lett etter den en god stund både på Stord, i Haugesund og i Bergen. Før jul var de utsolgt over alt. Tydeligvis mange som løper maraton eller er interessert i det for tiden 🙂 

Jeg syns dette er en veldig god og beskrivendebok som gir deg mye informasjon omkring det å løpe så langt. Den tar for seg både halvmaraton og maraton, og er innom temaer som: 

  • – løpesko
  • – treningsapparater og loggføring
  • – løpeteknikk
  • – ulike typer løpeøkter
  • – løping i ulike sesonger
  • – mat og drikke 
  • – hva du kan forvente på løpsdagen
  • – belastningsskader
  • – prehab, sykdom og trening
  • – treningsprogram for halv- og helmaraton
  • – liste over flere ulike kjente maraton verden over  

Som dere ser så har Jack Waitz fått med seg det aller meste som man må tenke på når man skal løpe en maraton. Denne boken har virkelig gitt meg god hjelp og innsikt til å planlegge løpsdagen litt bedre. Spesielt godt utbytte har jeg fått av kapitlene som omhandler løping i varme/kulde, mat- og drikkeinntak og hva som skjer på selve løpsdagen.

Etter at jeg skrev til Mr. Waitz og spurte om maraton så fikk jeg også tips om Galloway-metoden, en løpemetode som går ut på at du går noen minutter i løpet av maratonen for å spare på muskelkreftene. Dette blir nok min metode i LA 🙂 Totalt 14 minutter med gange fordelt på maratonet som jeg forventer å bruke 5 timer på er ikke så altfor ille 🙂

Jack har også delt noen artige historier om kona Grete i boken 🙂 Boken er lettlest, et godt oppslagsverk, og et absolutt must for deg med maratoninteresse. Jeg triller faktisk en sekser på terningen! Takk for gode råd Jack Waitz 🙂 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg