En våt tur til Agdesteinsfjellet

Gårsdagen startet på treningssenteret med en god beinøkt og PT-timer på formiddagen. Deretter fikk jeg mamma med på Agdesteinsfjellet og Steinen. Hadde vi visst hvordan det kom til å bli så hadde vi aldri gått. Det er den kaldeste og våteste opplevelsen jeg har hatt på lenge!

Vi startet ut fra Heio og gikk til Agdesteinsfjellet. Dette var den beste delen av turen. En del myrer, men de aller våteste partiene slapp vi unna her. På toppen av Agdesteinsfjellet var det helt sinnsykt!! Jeg holdt på å blåse ned fra hele fjelltoppen. Det sluddet bortover, og det var så kaldt at det stakk i hele kroppen. Ikke til å anbefale! 🙂 På bildet over ser dere utsikten fra toppen.

Vi kom oss fort ned igjen fra toppen, og gikk runden for å finne Steinen. Dette hadde vi selfølgelig aldri gjort hvis vi ikke hadde meldt oss på Telltur – da hadde det vært straka vegen tilbake til bilen. For våtere og kaldere skulle det bli. Veien mot Steinen hadde en god del snøpartier som var lett å falle gjennom. Under der var det mye vann. Heldigvis fant vi stort sett veier utenom. Men det var lite merking, og langt mellom T-ene. Hvertfall i tåke og sludd.

Jubelen var derfor stor når vi til slutt så Steinen foran oss – det var mamma som kjente den igjen. Besten og besto pleide å gå mye på ski der. Vi tok et bilde av koden og løp avgårde mot bilen. To mursteiner til føtter – totalt kliss igjennomvåt og iskald.

Hjemme igjen stod jeg faktisk i dusjen til varmtvannet tok slutt. Lenge siden jeg har vært SÅ kald! Når jeg kom hjem og skulle registrere kode så fungerte den IKKE! Haha, så kald for INGENTING?! Heldigvis var det en teknisk feil, så etter å ha kontaktet servicedesk så fikk jeg registrert. Så da var det greit, og vi var glad for å ha kunnet krysse av to turer på listen.

Til slutt så må jeg si at denne turen ikke er spesielt krevende dersom været er fint. Det er ikke så bratt, og ganske lett å gå. Så i solskinn, og med litt mindre vann i terrenget så er det nok mye bedre. Vi brukte ca. 1 time og 40 min på rundturen, men du kan nok klare det på mindre enn det, avhengig av vær, kjennskap til løype og selvfølgelig fysisk form 🙂