Ferdig med Haugesund

I går fullførte jeg alle Tell-turene i Haugesund. Vi dro når mamma var ferdig på jobb og fikk med oss de fire siste turene på listen. Den første var Klauv, som var relativt vanskelig å finne. Men når vi endelig fant stien så var den enkel å gå. De er utrolig dårlige på merking i Haugesund i forhold til i Sveio. Der står det skilt i veien ved stien. De hadde gjort det så mye enklere for oss om de hadde gjort det samme i Haugesund. 

Klauv-turen tok ca. 50 minutter tur/retur, inkludert pause. I overkant av 1 km per vei. Høyde på 243 meter, og Haugesunds høyeste topp. Fin og relativt tørr tur oppover i terrenget, og god utsikt på toppen 🙂 En tur jeg gjerne hadde gått igjen om jeg hadde bodd litt nærmere! 🙂 

Fin utsikt på Stakkastadvatnet 🙂 

Neste topp var Såt. Der var det ekstremt vått i terrenget så selv med goretex-sko var jeg klissvåt på beina. Ikke den fineste turen jeg har gått, og til tross for god skilting i begynnelsen så sa de ingenting om at du plutselig skulle ut av stien og opp til venstre. Så det ble litt kluring her. Men heldigvis fant vi toppen til slutt, og fikk plukket med oss koden 🙂 Det blåste veldig, så vi returnerte kjapt! Brukte 1 time og 45 min, men går garantert raskere enn det hvis du vet hvor du skal gå 🙂 Vi gikk vel ca. 1 km ekstra. Såt er bare 4 m lavere enn Klauv, men turen tok dobbelt  så lang tid for stigningen er mye slakere. 

Siste stopp var Stemmen ved Eivindsvatnet. Den er utgangspunkt for flere turer. Vi fikk med oss både Djupadalen og Lionsløypa før vi dro hjem 🙂 Totalt kan du gå 13 km fordelt på disse to, vi slo de litt sammen så det ble litt kortere. Lionsløypa som gikk ved vannet var definitivt mye finere enn den kjipe grusveien til Djupadalen 🙂 

Alt i alt en fin dag i Haugesund, til tross for at det var 4 grader når vi satte oss i bilen ved Eivindsvatnet. Det er virkelig litt for kaldt! Nå vil jeg ha vårtemperaturer! 🙂 

 

6 kommentarer

Siste innlegg