Karmøy i boks og halveis i mål

Onsdag var jeg på Karmøy og fullførte de siste fem Tell-turene der. Det betyr at jeg nå har gjennomført 50 av de 100 turene jeg har satt meg som mål. Det høres veldig mye ut med 50 turer på 1 måned, men mange av de er korte småturer. De lengste gjenstår, så de dagene jeg klarer fem i slengen tror jeg det begynner å bli slutt på. Til tross for at det var kaldt (alltid 6 grader) så hadde jeg hvertfall sol store deler av dagen. Det er jo ikke hverdagskost her 🙂 

Jeg startet med Tronefjell, som også var det vanskeligste å finne frem til. Jeg har aldri hørt om Spanne, så det tok litt tid før jeg klarte å finne parkeringen til turen. Dessverre var det heller ingen merking før du var på toppen. Turen til Tronefjell var kjapp, men også veldig fin, i tørt terreng. Først kommer man til en topp, deretter går man litt ned igjen før man kommer til Tronefjell som er 151 meter høyt. Turen tok i overkant av en halv time tur retur – men da gikk jeg ganske fort. 

Neste topp var Grindafjell, som var mye enklere å finne, og skiltet fra hovedveien. Det liker vi! 🙂 En veldig fin tur på 25 minutter tur retur med litt stiger du måtte klatre over på veien opp. Veldig fin utsikt fra toppen til tross for at fjellet bare er 71 meter høyt! 🙂 

Dagens verste tur! Jeg traff 2 slanger! Æsj, holdt på å daue. Turen til Nordre Sålefjell er ganske lang til tross for at toppen bare er 119 meter. De klarer å dra det godt ut på Karmøy. Turen starter på en smal grusvei før den går over i en sti. Stien er veldig bra, og turen i seg selv er fin. Men de ekle slangene ødela hele inntrykket! De har også bommet fullstendig med skiltingen. Jeg brukte omtrent 1.5 time på denne turen totalt – den var på 8 km. 

Sjekk dette her da! Du kommer til et punkt der det står at det er 600 meter igjen til målet. Så går du 400 meter videre og kommer til et nytt skilt der det står at du har 1.7 km igjen?!?! Demotiverende! Heldigvis tok de feil – og fra skiltet der det står at det er 600 meter igjen er det ca. 1 km. Så et sted midt imellom hadde vært fint 🙂 

Se på denne eklingen her! Først så kom jeg gående og ante fred og ingen fare før jeg bråbremset da en av disse ålte seg over veien foran meg. Dette var på vei tilbake til bilen, og jeg løp virkelig for livet. Da jeg var kommet 500 meter, måtte jeg bråstoppe for ekling nr. 2. Den lå og mesket seg i solen midt i veien slik at jeg ikke kom forbi. Ble stående i over 10 minutter og vente, og trampet i bakken for å prøve å få den til å stikke. Han gadd ikke bevege seg, så til slutt måtte jeg ta sats og hoppe over. Jeg løp hele veien tilbake til bilen, og følte meg ikke trygg før jeg hadde lukket døren! Æsj!!! Verdens ekleste vesen! Blir ikke Sålefjell igjen med det første 🙁 

Tur nr. 4 var til Syreneset fort utenfor Skudenes. En kjapp tur på 1.2 km per vei. Det som irriterte meg her var at postkassen med koden er lenge før fortet, så i teorien trenger du ikke engang å gå opp til fortet. Det er teit! Den burde jo vært på toppen! Sikkert mange som ikke gidder å gå helt opp. Jeg måtte selvfølgelig det – når jeg var så nærme. Det var virkelig et fascinerende fort som lå oppe på toppen der. Veldig mange steder du kunne gå inn og kikke – absolutt et koselig sted for en familieutflykt!

Siste stopp var Røyningsbu – og denne turen var mye lengre enn jeg hadde forventet. De hadde opplyst om 3 timer, jeg brukte 1.5 tur/retur på ca. 9 km. Det er en rundløype som går fra idrettsanlegget i Skudenes til Røyingsbu og tilbake. Veldig fin tur! Først på grusvei, deretter gjennom skog og så i litt mer åpent landskap langs vannet. Røyningsbu er en hytte der det er åpen kafe på søndager. Skudenes er en utrolig koselig liten by – jeg kunne gjerne tenke meg en mini-weekend her. Kikke i gatene på lørdagen, og gå til Røyningsbu på kafe på søndagen 🙂 Kanskje jeg skal foreslå en båttur for pappa en helg i sommer 🙂 

Jeg traff en koselig dame som også var på Telltur. Hun hadde tatt alle turene i Karmøy og Haugesund, og lurte litt på fjellene på Stord. Hun tok et bilde av meg 🙂 

Jeg har tre turer igjen i Sveio, så hvis været holder seg bra så håper jeg å få tatt de i løpet av helgen 🙂 Nå er det straks trening her, ønsker alle sammen en super helg!! 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg