Fantastiske Malmangernuten

Da kommer det siste innlegget fra Kaldestad, og jeg er ferdig med å leve i fortiden 🙂 Malmangernuten besøkte jeg forrige lørdag, og det er det fineste fjellet jeg noengang har vært på! 3 km rett opp til en fantastisk utsikt over hele Rosendal og fjellene rundt. Solen strålte denne dagen, og gjorde opplevelse ekstra fin. Jeg gikk alene og tok det som en treningstur. Hadde ingen stopp og brukte 1 time og 17 minutter til toppen. Da kjørte jeg ganske hardt på. Utsikten var uslåelig, og dette er et fjell jeg garantert kommer til å gå igjen! Eneste minuset er at når det er bratt opp, så er det like bratt ned, og dessverre tok det veldig på knærne. Kjenner fremdeles litt på det.

Utsikt til Melderskin – det er også et turmål jeg må få til i løpet av sommeren! Altfor mye snø der foreløpig.

Jeg måtte bruke støttebandasje på “maratonkneet” på vei ned igjen. Det hjalp litt, men belastningen var fortsatt stor.

Var en del snøfonner jeg måtte over, men ikke i nærheten av Mjelkhaug!

Etter at jeg var ferdig på Malmangernuten så dro jeg til Ænessetra. En 25 minutters tur hver vei på grusvei. 1 km ganske bratt, ellers flatt 🙂

Deretter koste jeg med en liten time i Rosendal sentrum med jordbær i solsteiken. Hadde planer om litt energi fra Peder Bakar, men han var utsolgt 🙂

Siste stopp denne dagen var Varden på Varaldsøy. Jeg tok ferge fra Årsnes og kjørte opp i fjellene fra fergekaien der. Parkerte på en bondegård, og måtte starte turen et stykke på grusvei/traktorvei. Varden er 601 meter høy, men fordi du får kjørt opp noen høydemeter så var dette en lett tur uten særlig mye stigning. Mye skog og sti – ca. 45-50 minutter opp til toppen. Nydelig utsikt over til Kvinnherad-fjellene!

Siden fergene gikk så sjeldent så hadde jeg veldig god tid når jeg kom tilbake og fikk litt sightseeing på Varaldsøy. Enn veldig liten øy som minnet meg litt om Huglo. En liten nærbutikk på kaien, men den var stengt. Denne turen konkluderte en fantastisk helg på Kaldestad! Jeg har nå tatt 14 av de 18 turene i Kvinnherad – det gjenstår en på Fjelberg, pluss tre høye som jeg må vente noen mnd med 🙂 Nå sitter jeg og planlegger neste turmål 🙂