Tysvær og Tysnes

Denne uken har jeg klart å plukke med meg noen nye Tell-turer. Litt roligere enn de forrige ukene nå, men vi har utnyttet godværet og kost oss i stedet for å stresse. Onsdag tok jeg mamma med til Slettene i Auklandshamn – et nydelig sted jeg oppdaget for et par måneder siden. Ekstra fint i sommervær! 🙂 

Neste stopp var Gudbrandsfjell i Tysvær. Dette er første turen jeg har gått i singlet, og det var helt magisk! Litt ekkelt med spindelvev og insekter gjennom skogen, men en fantastisk utsikt på toppen! Vi valgte den bratteste og korteste løypen på 1.8 km. Det fantes også en mulighet på en løype på 4 km som var mye slakere. Jeg liker alltid best bratt og kjapt! 🙂 God trim, og fortere i mål 🙂 

Vi tok en pause i solen på toppen – første gang jeg har kunnet sitte på en fjelltopp i singlet. Hadde det bare vært sånn alltid! 🙂

Neste stopp var Søre Åsen. Det skulle liksom være den letteste av alle turene, men der klarte vi selvfølgelig å gå feil. Vi fikk oss en god omvei, men fant heldigvis koden til slutt 🙂 I Søre Åsen var det mange ruiner av gamle hustufter, og du gikk litt inne i skogen. Det var veldig fint når vi kom frem til rasteplassen ved vannet der koden lå 🙂 

På vei til neste destinasjon stoppet vi på Fjørsilkebris – et nydelig sted i Førland som hadde åpent kafe på onsdager og torsdager. Vi fikk servering i et lite drivhus – veldig fint! Kan tenke meg at dette er et fint sted å feire bryllup 🙂 

Ådnafjellet var neste stopp. En relativt langdratt tur i forhold til høyden på 126 meter. Men også dagens fineste tur i forhold til terrenget. Åpent og lyst hele veien 🙂 

En bratt avsluting 800 meter opp til Helgelandsfjellet. Kjempefin vei som var laget i stein og grus helt til toppen. Her kan du få deg en god treningsøkt på 10-15 min 🙂 

Tirsdag utnyttet vi godværet på Tysnes, og fikk plukket med oss en kode i Hatlestrand – Blånuten. En kjekk tur i fint terreng. Denne dagen var det tørt og fint 🙂 Det var ekstremt smale veier mange steder fra Våge til Hatlestrand, så vi ble stående to ganger stuck fordi trailere ikke kom seg frem. Jeg syns så synd  de. Rygget og kjørte frem, om igjen og om igjen, mens publikummet vokste. Glad det ikke var meg!

Tre over veien har vi sett på de aller fleste turene vi har vært på!

Nydelig utsikt mot Kvinnherad-fjellene fra Blånuten, 321 m.o.h 🙂 

Mandag klarte vi endelig å finne Landasåta! I slutten av april prøvde vi oss på veien opp fra Årskog, men plutselig sluttet merkingen, og vi måtte gå ned igjen uten kode på grunn av at jeg hadde PT-time. Gleden var derfor stor på mandag når vi fant veien til toppen! Da gikk vi fra Osterneset skole, og den veien var både kortere og kjekkere, og lettere å finne frem fra 🙂 

Vi avsluttet dagen med å besøke besto og besten og gjøre graven deres litt mer vårlig 🙂 Savner dere alltid! 🙂 <3

I går ble det ingen tur, og helgen må jeg nok bruke til å male balkongen på leiligheten….:( 

Kjedelig at det er blitt så kaldt igjen, syns vi burde hatt sommer til september nå! 🙂 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg