Krystallklart vann på Formentera

Rett utenfor Ibiza ligger den lille øyen Formentera. Den har jeg hørt mye om – spesielt siden Nadal ofte ligger der med yachten sin om sommeren. Jeg vet ikke hva jeg hadde forventet, men øyen er skikkelig øde. Og da mener jeg skikkelig skikkelig øde. Til tross for det har de kanskje Europas fineste strand? 🙂  Siden jeg dessverre misset båten fra San Antonio til Formentera (den går kun en gang til dagen – kl 09, med retur kl 18) måtte jeg ta bussen inn til Ibiza town for å komme meg videre.

Er det en ting jeg hater så er det å bli lurt. Jeg føler jeg er ganske god på å oppdage når jeg blir lurt, og dermed unngå det, men noen ganger klarer jeg ikke å se det. I Ibiza town ligger det flere små “kiosker” som selger båtturer og nattklubb-billetter. De ligger vegg i vegg med kjente restauranter og butikker så jeg trodde virkelig det var en safe bet å kjøpe båtbilletter derfra. Jeg fikk beskjed at den raske båten tok 30 min og kostet 30 euro tur retur, mens den “trege” brukte 1 time og 20 min, og kostet 20 euro. Han anbefalte virkelig ikke denne trege båten – for man fikk ikke se noe annet på turen, marsjfarten var bare lavere.

Jeg valgte derfor tur/returbilletten til 30 euro. Båtene går ganske ofte til og fra Formentera fra Ibiza town – hver time eller oftere. Jeg gikk og stilte meg i køen ved den raske båten som han hadde pekt meg til – men derfra ble jeg bare viftet videre til en mindre båt – Illa Pitiusa på bildet over. Den båten brukte 1 time til Formentera, og kostet 20 euro å kjøpe ombord! Er det mulig liksom! Så jeg endte opp med å betale “rask båt pris” for treg båt…haha. Blir så irritert på folk som holder på sånn. Unødvendig!  Men da vet dere det – kjøp billett på Club Nautico – huset som hører til båtene, eller ombord på båten 🙂

Båtturen ut var ganske tøff – det er stort sett kun åpent hav mellom Ibiza og Formentera, så hvis du lett blir sjøsyk så kan det være greit å sjekke værmeldingen ift vind på forhånd. Det var overskyet noen timer, og mye vind, og det ble rett og slett kaldt, og store bølger. Så vi satt der og gynget med håndkler og sjal rundt oss hele gjengen. Sjøsprøyten stod, så for oss som satt på de første radene så fikk vi oss noen ufrivillige bad på turen utover.

Det var derfor ganske digg å komme frem til den koselige havnen på Formentera. Der ligger restauranter og kafeer ved siden av hverandre, sammen med kiosk, turistinfo og små boder som leier ut både bil, scooter og sykkel. Det kostet 9 euro å leie en sykkel, og den jeg fikk var skikkelig skranglete. Med en gang han hadde justert setet opp så falt det ned igjen. Så jeg følte jeg syklet på en trehjulssykkel, haha. Ingen av girene virket, og selvfølgelig var den innstilt på den tyngste, så det ble faktisk skikkelig tungt å sykle – god trening i det minste 🙂

Jeg ble overrasket over hvor øde Formentera var, og hvor lite det egentlig er å se der. Sentrum heter Sant Fransesc Xavier, og er virkelig ingenting; dette bygget, noen få butikker og restauranter. Hvordan de overlever aner jeg ikke….

Veiene jeg syklet på så stort sett sånn ut, og akkurat det syns jeg ikke var så fantastisk gøy. Jeg liker bedre bygninger og folkeliv. Det kom rare lyder fra buskene, og med den skranglesykkelen jeg hadde så var jeg livredd for å bli stuck der. Haha. Mil etter mil med grusveier og buskas. Det var da jeg skjønte at jeg aldri hadde klart meg alene i “villmarken”.

På øyen ligger det også to enorme salt-innsjøer som man kan sykle rundt. På øde landeveier….haha!

Betalingen får man når man ser dette bygget. Forlatt og skummelt ved første øyekast, men restaurant med nydelig sjøutsikt i andre enden. Og begynnelsen på det jeg tipper er Spanias fineste strand 🙂 Området heter Ses Salines, og om jeg skulle dratt til Formentera igjen så hadde jeg bare dratt rett hit, og droppet alt det andre.

Platja de Llevant og Platja de Illetes er to nydelige strender som ligger på øverste “ende av Formentera – på hver sin side.

Her finner du det klareste azurblå vannet, og nydelig hvit sand. En perfekt dag å bare sole seg og bade her! Det som er så bra med Ibiza og Formentera som jeg har nevnt tidligere er at det ikke er overbefolket. Til og med en så kjent strand – og det var god plass, og mulig å finne seg en egen spot.

Jo lenger ut man kommer, jo smalere blir det – og til slutt møtes de to sidene. Yachtene ligger i kø utenfor her 🙂

Jeg badet til og med – det er ikke ofte til meg å være 🙂 Omtrent samme temperatur i vannet som det bruker å være på Kypros, så det må ha vært ganske bra. Skikkelig rent og fint vann!

Jeg skal allikevel innrømme at det var fantastisk å komme tilbake til Ibiza og sivilisasjon på ettermiddagen! Borte bra, men “hjemme” best 🙂 Da spiste jeg middag der og gikk og kikket litt i butikkene før jeg tok den siste bussen tilbake til San Antonio.

Nå sitter jeg på flyplassen i Barcelona og venter på fly videre til Kypros 🙂 Skal prøve å få til et par innlegg til fra Ibiza, tusen takk for fine tilbakemeldinger – det gjør det kjekkere å blogge igjen 🙂