Vulkan og sjarme på Nisyros

Siste dagen min på Kos valgte jeg å slenge meg på en dagstur til den greske vulkanøyen Nisyros. Båten fra Kos til Nisyros går fra Kardamena som ligger på motsatt side av øyen i forhold til Kos by. Bussen dit tok cirka en time, og det var ekstremt øde mellom de to byene. Plutselig popper det opp hoteller der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Virkelig fascinerende.

Kardamena fikk vi bare spasert gjennom, men det virket som en koselig liten havneby. På veien dit så vi Kos sine fineste strender i den lille byen Marmari. Her var det skikkelig sandstrand!

En time med båt fra Kardamena ligger Nisyros. På båten var det en fransk familie som alle hadde ekstremt mange prikker på kroppen. Jeg vet ikke om det var eksem, stikk eller hva, men jeg som hadde vannkopper i en alder av 28 år ble livredd! Jeg fikk skikkelig angst for å komme borti noen av de, eller sitte på samme sted som de….haha! Er det noen som kommer til å få vannkopper to ganger – eller det som verre er – helvetesild – så er jeg sikker på at det meg. Av en eller annen grunn så endte de hele tiden opp på samme sted som meg. Stakkars folk. Jeg klør faktisk når jeg skriver om det.

Nisyros er en knøttliten øy, og ikke et sted som kan sammenlignes med Kos eller Kreta. Hovedstaden heter Mandraki og er en nydelig liten by helt i sjøkanten.

Her finner du noen få souvenirbutikker, et par små supermarkeder, noen få hoteller og ellers en del kafeer og tavernaer.

De aller fleste serverer tradisjonell gresk mat, og det er billig. Jeg betalte kun ti euro for saganaki (gresk ost), stekte egg med tomat, baguette, frappé og vann.

Her finner du lite turisme, og mye ro.

Jeg startet dagen på Nisyros med en fjelltur til øyens høyeste punkt. En gammel ruinborg som gir fantastisk utsikt over øyen.

Her kan du spasere rundt på toppen av borgen og få byens beste utsikt.

Litt ulendt å gå opp der så smart å ha med seg joggesko.

Deretter dro jeg inn i de smale gatene og tok meg til toppen av klosteret. Der betalte jeg to euro for billett inn. Koselig og fin utsikt på toppen der.

Inngangspengene er nok vel så mye betaling for utsikten som for det som er å se på innsiden av murene.

View from above!

Når du kom ned fra klosteret var det bygget en liten vei som gikk langs klippene. Fulgte du den så kom du til øyens eneste strand.

Rullesteiner – ikke helt sånn man ser for seg en sydenstrand. Allikevel var det noen få personer som hadde lagt seg ned der. Om de badet aner jeg ikke.

Den aller mest spesielle opplevelsen på Nisyros var besøket til vulkanen. Etter en 20 minutters busstur oppover fjellsiden så kom vi til Nisyros Volcano – en aktiv vulkan der du faktisk kan gå ned i krateret.

Det stinket råtne egg og fis og jeg vet ikke hva, og på den delen av krateret du ikke burde gå inn på så kom det røyk opp av små hull der lavaen tidligere hadde boblet opp.

Jeg og noen få andre måtte selvfølgelig snike oss innenfor inngjerdingen og sjekke det ut.

1500 meter under bakken er det brennende lava på 350 grader. De tror at vulkanen kommer til å eksplodere om 50 år. Kult å ha sett den før det skjer 🙂

Jeg betalte forresten 29 euro totalt for buss tur-retur Kardamena på Kos, båt tur-retur Nisyros, og guidet busstur til vulkanen på Nisyros. Ekstremt billig!

En superfin dag på en nydelig liten øy! Men med mindre du er veldig rolig i sjelen så vil jeg si at det holder med dagstur til Nisyros 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg