Barcelona

Endelig skulle vi få dra til Barcelona 🙂 Flyet tok av til avtalt tid og 3,5 timer senere landet vi i den katalanske byen. Det var 20 grader og herlig temperatur i forhold til vinter-Norge.

Anne, mamma og jeg på flyet 🙂

Fikk taxi inn til sentrum, kom på hotellet og fikk beskjed om at det var stengt av myndighetene på grunn av konstruksjonsfeil. Yeah right. Heldigvis hadde de ordnet et nytt hotell til oss i samme område så det ordnet seg. Det så kjempefint ut i resepsjonen, men da vi fikk beskjed om at vi skulle få et “special room” så ble jeg litt skeptisk. Det viste seg at vi fikk en “tårnsuite” som hadde det meste utenom dopapir og varmt vann:)

Vår fantastiske tårnsuite…jeg hadde soverom oppe i den fine delen, mens mamma og Anne sov nede i gigantsengen 🙂

Utenfor restauranten på hotellet…her spiste vi en tvilsom middag og en god frokost 🙂

Hotellbassenget ble ikke benyttet av så mange 🙂

Siden butikkene skulle være stengt både lørdagen og søndagen ble det panikkshopping etter at vi hadde sjekket inn på rommet fredag kveld. Vi hadde to timer på oss og løp fra butikk til butikk…Zara, Mango, Bershka og en hel haug med andre steder fikk besøk av tre paniske nordboere med oppsparte penger til shopping i Barcelona. Om det var moten eller om det var Barcelona generelt vil vi aldri få vite, men vi var ikke imponerte!! Shoppingen tilsvarte absolutt ikke forventningene – brune og militærgrønne flate sandaler og store blomstrete kjoler var overalt. Fikk nå rasket med oss noe for å tilfredsstille shoppinghungeren litt…om det vil bli brukt eller ikke vil nå vise seg 🙂

Denne kjolen ble jeg så forelsket i…fra El corte Ingles..kjøpte den ikke siden den kostet mange tusen…:(

1. mai var det demonstrasjoner og opptog i gatene.

Demonstrasjonene gjorde at det var mange gater man ikke kunne bevege seg i.

Vi bestemte oss for å slenge oss på en sightseeing buss og få med oss litt av Barcelonas serverdigheter og attraksjoner. Kø ble et stikkord for hele ferien..jammen må man stå i kø for den minste ting i den byen. Først var det lang kø for å kjøpe bussbilletter, deretter lang kø for å komme seg på bussen..og så var det jammen meg kø foran alle serverdighetene også. Det var til og med kø inn døren på Starbucks så du kan si vi ble rutinerte køståere! Tok en runde med bussen og fikk med oss flere Gaudi bygninger, shoppinggater og ikke minst fotballstadion Camp Nou, på veien.

I kø for å kjøpe bussbilletter…

På busstaket 🙂

Endelig kaffe på Starbucks! 🙂

Cappuccino…nam!! 🙂

Vi hoppet til slutt av bussen på La Sagrada Familia. Dette bygget har jeg hatt lyst å se siden jeg var 16 år og begynte å studere kunsthistorie når jeg gikk på tegning, form og farge. Det var en stor opplevelse, et fantastisk mesterverk. Det var veldig spesielt å være i toppen av tårnene, se på de spesielle konstruksjonene og den svimlende høyden ned mot alle jallabodene på bakken under.

Konstruksjonen på tårnene er helt sinnsykt imponerende…

Her er jeg på toppen av bygningen…fantastisk utsikt over Barcelona..

Mamma og Anne på en av terassene i bygget 🙂

På terassen igjen 🙂

Senere på dagen var vi innom en lokal pub i Barrio Gotic og spiste tapas og drakk cava (mamma og Anne..jeg var kjip og holdt meg til sparkling water mesteparten av turen) før vi dro tilbake på rommet, stelte oss og gjorde oss klare for middag på en italiensk restaurant. Det viste seg å bli litt av en opplevelse med den maten de serverte der. Jammen er maten i Barcelona snodig. Det var UMULIG å finne kyllingfilet eller pepperbiff eller sånne ”normale” retter. I stedet fikk vi noe mark-lignende greier som var en fisk av et slag og en skambanket flatbiff med brødsmuler på.

Æsj!

Søndagen skinte solen og vi bestemte oss for å dra å kikke på en av Gaudis andre bygninger; La Pedrera. Dette bygget hadde også en unik konstruksjon som fascinerte meg. Rutinerte som vi var så stilte vi oss i køen som rakte rundt bygningen. Tiden gikk fort siden vi hadde en saftigere utgave av tennisspilleren Fernando Gonzalez rett bak oss som vi kunne glane litt på 🙂 Inne i bygningen fikk vi se en typisk luksusleilighet i Spania på 1920-tallet. Det var stilige møbler og kjøkken, men veldig old-fashioned genrelt. Taket eller terassen var det mest fantastiske. Når vi var der var det 24 grader og herlig sol så vi kunne slappe av og nye solen litt. Fikk rasket med meg noen papirdukker av Grace Kelly fra souvenirbutikken. Alt man kan bruke penger på…men er du opptatt av klær og stilikoner så blir det fort sånn. Fikk også kjøpt en kjempefin bok om Hollywood-ikoner fra 1920 til 1950. Gleder meg til å lese den.

Fasaden på La Pedrera

Terassen på La Pedrera

Anne og mamma sjekker utsikten 🙂

Denne dagen spiste vi lunch ute på Hard Rock cafe og jeg fikk endelig kylling! Fantastisk godt! Nam! Mamma bestilt hamburger og Anne sa at hun skulle ha “the same”. Av en eller annen grunn hadde kelneren fått det til å bli salmon så hun fikk jo feil. Ble mye venting for at hun skulle få den riktige maten og det endte med at vi til slutt måtte sitte å se på mens hun spiste..:)

Det tok sin tid, men til slutt ble Anne fornøyd med maten også 🙂

På ettermidaggen dro vi ned til havnen, der var det kjempefint, men det hadde begynt å skye litt til så det var for kaldt å sette seg ned. Vi dro derfor inn i shoppingsenteret La MareMagnum som hadde søndagsåpent. Der var hele Barcelona så det ble mye køståing på oss igjen. Ble rutinerte på å prøve klær utenfor prøverommet. Fant en del fine kjoler og en jakke der som jeg var veldig fornøyd med. Fikk oss hver vår is på Hagen Daz før vi spaserte oppover hovedgaten La Rambla. Der lå jallabodene på rekke og rad. Utrolig nok så ble Anne sitt første Barcelonakjøp i en sånn bod. Vi endte alle tre opp med nydelige skjerf derfra. Fikk også tak i vesker og tightser fra en butikk som hadde åpent.

Broen nede ved havnen, nydelig område!

“Caught in the moment” på La Rambla.

På kvelden dro vi ut på en ny restaurant i Barrio Gotic og spiste tapas. Kjempegode grønnsaker, men blodig ekkel kylling og stinky chorizo pølse som skulle komme til å følge oss resten av kvelden. Nok om det. Når vi skulle gå derfra satte det i gang å regne noe helt sinnsykt. Det slo ned i bakken og vannet la seg oppå asfalten. Festlig at jeg hadde valgt pumps den kvelden. Vi løp tilbake til hotellrommet: mamma og jeg delte en liten paraply mens Anne løp med en pose på hodet. Ganske morsomt 🙂

Tapas smaker bedre i Norge…

Anne med “regnklærne” på 🙂

Mamma og Anne på monstersengen de delte 🙂

Avreisedagen våknet vi til et sinnsykt grått regnvær – Bergensvær på sitt beste..eller verste om man vil. Tok taxi til Picasso museet siden vi ikke hadde fått det med oss dagen før, men ble skuffet når det viste seg at Picasso ikke var interessert i å vise oss maleriene sine på en mandag. Dro derfor tilbake til handlegatene rundt hotellet og kikket i de samme butikkene vi hadde vært i på fredagen. De hadde ikke fått så mye nytt så handelen ble laber.

Shoppingfangsten fra turen: en lang skjorte, to jakker, fire kjoler, fem topper, tre tightser, to belter, fire vesker, et par solbriller, et par pumps, tre skjerf og et par øredobber 🙂

Vi fikk en gal taxisjåfør til flyplassen – han visste ikke hvor han skulle og satt og skrek inn i høytaleren til en annen mann i ett sett. Han ble så varm av dette at han tok ned vinduet mitt så jeg ble klissvåt på armen. Jeg tok det opp, han tok det ned. Sånn fortsatte det til jeg vant og vi kom frem til flyplassen. Der var det selvfølgelig nok en kø som ventet oss. Kanskje den siste i denne omgang? Utenom taxfreen i Bergen da selvfølgelig 🙂

Alt i alt så hadde vi en koselig tur til Barcelona til tross for til tider dårlig vær, forferdelig mat og skuffende shopping/mote. Det blir nok ikke en by jeg kommer til å besøke igjen, men Gaudi imponerte vilt og jeg kommer aldri til å glemme utsikten fra La Sagrada Familia! 🙂