Kjære besto

Dette hadde jeg aldri trodd. At en måned etter besten så skulle du forlate oss også. Jeg tror du savnet han altfor mye. Det gjør vi også. Og at dere begge to er borte i løpet av så kort tid er helt uvirkelig.Og så vondt besto. Jeg skjønner at det ikke var noe kjekt å måtte flytte på gamlehjem…men du var jo helt fin…

Hva skal vi nå gjøre? Vi er jo alltid på besøk på Fitjar minst en gang i uken. Vi har jo så mange fine minner derfra. Ingen igjen. Hvordan skal vi overleve julen uten deg og besten? Du syns allltid det var så kjekt med jul, satt og pakket opp eske etter eske og husket igjen ting fra året før. Alle lysmansjettene måtte byttes ut med julemansjetter, nisser plasseres over alt, og så krybben da. Krybben som vi alltid monterte sammen du og jeg besto. Og den knuste gjeteren som fikk klistret et nisseansikt på seg som hode..haha da lo du godt. Å bake julekaker var du også veldig glad i..nå blir det vel slutt på sprut, kokoskranser og krumkaker..

Og som du har vasket og hatt det rent og ryddig rundt deg! Det var alltid kjedelig å tørke støv for jeg fant aldri noe, så fillen var like ren. Til og med under bord og oppå skap. Og når du skulle vaske klær..først måtte sokkene legges i vann og skylles, så i maskinen før de til slutt måtte strykes. Du hadde virkelig orden på sakene besto. Tipper mamma og Olaf var ganske så striglet når de var små 🙂 Tror ikke det er mange i vår generasjon som er så nøye på det…

Du var så morsom, hadde så mye for deg. Og staere person skal man lete lenge etter. Tror jeg har arvet noe fra deg der. Både deg og besten, sta på hver deres måte. Røkke likte du ikke, var morsomt å se deg hisse deg opp hver gang Røkke ble nevnt.

Det var alltid så kjekt å ha med seg noe til deg, du ble alltid like glad. Og spesielt glad var du i å pynte deg. Alltid fin og stelt helt til dine siste dager. Skjørt, bluse, smykker og øredobber var på når du var hjemme hos oss i mamma sin bursdag for et par uker siden. Ingen hadde trodd på dette utfallet da. Og når vi to dager tidligere var på kafe besto, og du spiste en hel vaffel med syltetøy og rømme. Når vi var på apoteket og måtte vente på tur, så stakk du av så jeg måtte finne deg igjen på Sportsbutikken. Du var jo så levende..og lo så godt når jeg kom og fant deg. Jeg er så takknemlig for disse dagene.

Parfyme er vel noe av det du likte aller best. Uansett hvilken type eller duft så synes du alle luktet godt…”heeerlig”, sa du da. Alltid like kjekt å kjøpe med seg parfyme til deg fra taxfreen. Det eneste du ikke likte var at jeg reiste så mye.

Du har alltid støttet meg besto. Når jeg åpnet butikk så handlet du det du kunne for å hjelpe til med å holde den åpen. Og den ene blusen derfra ble du jo faktisk veldig glad i. Vi fikk til og med lov å ha dynene i stuen Fredrik og jeg, når vi var små, selv om du hatet det fordi det kom støv. Og når vi spilte kort. Haha du var så gniten på trumfen at du alltid satt igjen som taperen fordi du sparte sånn på de. Slyngerakker kalte vi deg da.

Du var så snill å gi oss barnebarna penger besto. De ville jeg bruke på personlig trener utdannelse sånn at jeg skulle ha noe igjen som betyr noe, noe som jeg med stolthet kunne si var fra deg. Men jeg er så redd for å skuffe deg besto. Jeg klarer ikke konsentrere meg, får ikke lest. Først besten, og så deg. Hver gang jeg drar frem bøkene så dukker dere opp. Og så får jeg et stikk dypt inn i magen som minner meg på at jeg ikke får snakke med dere igjen. Og så begravelse dagen før eksamenene da. Ingen optimal oppladning…jeg vet ikke hva som kommer til å skje. Jeg hater 2013. Det har vært et forferdelig år.

Jeg kan ikke tro at du er borte du også besto. Det var så plutselig, så uventet. Jeg er fremdeles i sjokk. Jeg savner dere så mye både deg og besten. Jeg håper dere har det fint sammen hvor enn dere er. Jeg håper virkelig at dere er sammen. Så utrolig glad i deg besto <3

 

 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg