Grinchen

Jeg handler ikke julegaver i oktober og jeg baker ikke julekaker i november. Jeg føler meg faktisk som Grinchen innimellom når jeg klager over at folk feirer jul i 60 dager. Hos oss har julen aldri begynt før 1. desember. I fjor startet jeg mine egne tradisjoner med sunnere utgaver av julekakene. Nå vet jeg hva som er best, så da blir det et par sorter. Jeg har bestemt meg i år for å være streng med maten, men å kose meg mellom 23 og 26 desember, ikke fra 1 til 31 🙂

De fleste juletradisjonene våre er knyttet opp mot besto og besten. Baking av julekaker første eller andre helg i desember med besto. Juletrepynting uken før jul med besten. Julehandling på senteret med begge to. Julepynting på Fitjar, og krumkaker hos besto og besten. På grunn av at de begge er borte så forsvant hele lysten min på å feire jul. Vi drar til Dubai i romjulen, og jeg hadde lenge tenkt å bare hoppe over jul. Jeg har klart å holde meg klar alt som har med jul og gjøre til 29 november. Har ikke hørt en eneste julesang, ikke gått i butikker der det var julepynt, og det har vært herlig. Jeg er ikke den som får julestemning i oktober, men jeg har en tradisjon med å pynte mitt juletre 1. desember. Det har jeg hatt siden jeg var student fordi jeg ikke er så mye hjemme etter 20. desember.

Snakket mye om dette, att og frem, og kom frem til at besto og besten ikke hadde likt om vi plutselig bare skippet julen. Livet må jo på et vis gå videre. Så hvor malplassert det enn føles, så pyntet jeg leiligheten til jul i går. Satser på det vokser på meg. Mamma var med meg, og det ble jo koselige lune lys i leiligheten 🙂 Vi hørte til og med på julemusikk! Jeg har ikke så mye pynt, liker ikke når det blir så overfylt: juletre, stake, noen lys og adventsstake er det som får plass i leiligheten 🙂

Jeg har fått pakkekalender hos mamma! Alltid like koselig 🙂

Staken på plass i vinduet 🙂

Pyntet med en liten julesopp på den hjemmelagede kabeltønnen 🙂

Et lite juletrelys på kjøkkenet 🙂

Og til slutt juletreet 🙂 Jeg skal til Oslo både denne uken og to uker senere, så det blir ikke så mange dagene jeg får se på treet før vi reiser 🙂 Skal bli herlig å feire jul og nyttår i varmen 🙂

 

6 kommentarer
    1. Du er iallefall ikke noen julegledesdreper i forhold til meg. Fikk helt noia av å gå rundt i julekaoset i Oslo idag, er så drittlei jula allerede! Men det er ikke så veldig populært å si det høyt….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg