Oppsummering uke 1 av 12

Da er første uke unnagjort. Det har vært en omveltning fordi jeg spiste altfor mye feil mat i ferien. Både fett og sukker er nå redusert kraftig, og kroppen er på topp. Jeg var i Oslo mandag til torsdag og det gikk kjempebra med dietten. Travle dager og man har liksom ikke så mye tid til å tenke på mat. Det eneste er når det dukker opp matarrangementer i forbindelse med jobb. Det er ikke alltid like moro. Jeg var på photoshop-kurs forrige uke. Veldig spennende forresten. Men der var lunsj inkludert. Jeg hadde med meg mat og takket fint nei. “Doper du deg”? “Neida, det er bare proteinpulver”, svarte jeg. Facinerende å være blant en gjeng med folk der ikke en eneste en vet hva proteinpulver er 🙂

Utfordringen kom i helgen da jeg ikke hadde noen planer og skulle være mye alene. Jeg fikk inn gode treningsøkter på morgenene, men når kvelden kom så hadde jeg lyst å spise noe. Ikke noe usunt, men hva som helst. Det ble en hel del med tyggis (som ikke heller er spesielt bra), men ellers klarte jeg å holde meg unna granateplene i kjøleskapet (kun frukt etter trening). Jeg har dårlig erfaring med såkalte frimåltider eller spisedager så foreløpig så bruker jeg ikke dem. Det blir ofte til at man spiser mye mer enn man burde, og at man ødelegger den gode jobben man har gjort hele uken.

Ukens trening så sånn ut:

Mandag: styrke forside bein/mage + 45 min gåtur

Tirsdag: styrke skuldre/triceps + pyramideintervall på mølle 1/2/3/4/3/2/1

Onsdag: PT-time med Ronny. Fokus på helkropp styrke + 60 min gåtur

Torsdag: treningsfri

Fredag: styrke rygg/biceps + 4×4 intervall på mølle

Lørdag: spinning + styrke bakside bein/bryst/legger

Søndag: 7 km-testen på mølle + 30 min sirkeltrening

Jeg er i rute med vektnedgangen, selv om man selvfølgelig skulle ønske det gikk litt fortere 🙂 Men på den annen siden, går det for fort, så kommer det også fort tilbake. Min beste venn akkurat nå er tålmodigheten. Uke 2 er alltid litt verre enn uke 1 når det kommer til nedgang i vekt fordi man da har regulert væskebalansen (som regel stor nedgang uke 1). Det er nå det virkelig gjelder. Stay tuned 🙂

 

4 kommentarer
    1. Synest det er helt genialt å være på reise, jeg. Det florerer jo av tilgang på sunn mat i de store verdensbyene! Har det helt motsatt av deg, tror jammen jeg har fått innovermage av all den sunne maten her i Dubai 🙂

    2. lineinspirasjon: ja jeg kan være enig i at det kan gå greit hvis du reiser alene og kan disponere dagene som du vil (og vet hvor du skal finne ting og ikke sånn som meg i miami som brukte tre dager på å finne en butikk med grønnsaker) 🙂 Men når du reiser med familie (som ikke eier interesse for trening og kosthold – hvertfall ikke i ferien) og er på jobbreiser der andre bestemmer hva du skal spise så er det ikke fullt så enkelt. I Oslo er det topp så lenge det ikke er noen arrangementer. Der har jeg treningsrom på hotellet og vannkoker på rommet 🙂 🙂

    3. Jeg er og på flere turer i året med tantebarn eller samboer. Da er det trene før dagslys (ikke hver dag, hviledager er viktig), så en tur på supermarkedet. Samboeren sover lenge, med tantebarna så tar jeg alltid med et av de på supermarked, selv om det er langt å gå. Alle blir superfornøyd når tante fyller rommet med digg, brus og frukt, hver dag.
      På restaurant er de alltid superfleksible med å legge til eller sløyfe ingredisenser. Før jeg besøker en ny by googler jeg alltid supermarkeder. Eller spør i resepsjonen ved ankomst. I Muscat, Oman måtte jeg ta taxi til supermarakedet, men da fylte jeg opp hotellrommet for hele oppholdet. Det å se løsninger og ikke problemer er noe jeg er nødt å gjøre hele tiden når jeg jobber med ungdom. Gjør det derfor automatisk også i fritiden. Kosthold er lett om en bare vil det nok (håper ikke at du synest at jeg er frekk nå, bare godt ment og etpar tips til deg).

    4. lineinspirasjon: jeg syns absolutt ikke du er frekk, men jeg føler heller ikke at det er så enkelt som du beskriver her 🙂 Jeg står også opp noen morgener før andre og trener, det er i grunn ikke hovedproblemet. Her i gården blir ikke folk like hoppende glade av supermarkedmat 🙂 når de endelig har ferie så vil de UT og spise! 🙂 frokost er alltid greit, da har jeg havregryn og shake og så blir jeg ikke med de andre på frokosten – sitter på rommet og spiser den alene, men det blir en kjedelig ferie hvis jeg skal gå på supermarked og spise alle måltider alene og de andre skal ut. så da blir det mye salat ute, eller kjøtt og grønnsaker. men det er alltid tilberedt på en annen måte enn hjemme, så jeg unngår ikke å legge på meg. I tillegg syns jeg når man er i nye land at det er kjekt å smake på litt nye ting. dette er nok noe jeg kunne unngått, selv om det ikke alltid er like enkelt når folk presser det på deg 🙂 men jeg syns du er superflink som får det til 🙂 For min del er det absolutt enklest når jeg er hjemme og har kjøkken + rutiner på trening 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg