Konfekt til Valentine

Åh i morgen er det valentine dere! Har dere noe date? 🙂 Jeg hadde besøk av Anne Kathrine forrige lørdag så da fikk jeg en unnskyldning til å prøve meg på valentinekonfekt 🙂 Og den ble god! Sukkerfri melkesjokolade med bringebærkrem i midten. Om dere har noen å tilbringe årets mest romantiske dag med så anbefaler jeg litt hjemmelaget sjokolade 🙂 Inspirasjon fikk jeg fra Linda sin fine blogg, der hun hadde laget “Freia påskeegg”. Mine har jo selvfølgelig min egen vri 🙂 Jeg burde jo såklart hatt hjerteformer, men min ble ødelagt i oppvaskmaskin, og jeg fikk ikke tak i nye på Stord. Jeg laget et stort hjerte, men konfekt skal jo være små 🙂 Bruk hjerteform om du har! 

Ingredienser (15 små sjokolader):

150 g sukkerfri melkesjokolade (jeg bruker Cavalier fra helsekosten)

10 g hasselnøtter

40 g hvit sukkerfri sjokolade (jeg brukte den fra Cavalier som dere ser under – en bar er nok)

50 g philadelphia light

5-10 dråper bringebæressens (smak deg frem)

10 dråper rød konditorfarge (for å få kremen rosa)

2 ss sukrinmelis 

Fremgangsmåte:

Finn frem alle ingrediensene du trenger. Det er ganske enkelt, så det krever ikke så mye 🙂

Smelt melkesjokoladen over vannbad og rør den helt klumpfri og glatt.

Hakk hasselnøttene grovt. Må være ganske små biter fordi formene er såpass små. Her kan du selvfølgelig bruke andre nøtter. Man tar det man har 🙂

Start med den flytende sjokoladen. Fyll 1/3 av formen (eller litt mindre) og trekk sjokoladen opp over kantene.

Dryss over et lag med grovhakkede nøtter og sett formen i frysen.

I mellomtiden lager du bringebærkremen. Start med å smelte den hvite sjokoladen over vannbad. Denne trenger du ikke å tenke på at må være fullt så flytende, det skal jo bli en krem. Allikevel må du få smeltet sjokoladebitene helt sånn at du ikke står igjen med hele klumper.

Rør inn philadelphia-kremost.

Ha i vaniljeessens og konditorfarge. Smak deg frem på bringebærkremen.

Avsluttet med å røre inn sukrinmelisen. Dette skal bli en glatt og klumpfri krem, litt tykk.

Ta brettet ut fra frysen og ha en liten teskje med bringebærkrem i hver form.

Dekk over med resten av den flytende sjokoladen. Dette blir litt griseri som dere sikkert ser, men formen blir fin når den er ferdig 🙂 Sett den tilbake i frysen og la den stå der minst en time.

Trykk sjokoladen ut av formene, og server 🙂 Gjerne sammen med en bukett roser 😉

Nydelig sukkerfri sjoklade med tykk bringebærkrem og nøttecrunch 🙂 Ha en nydelig valentine alle sammen! 🙂

 

6 kommentarer
    1. Linda Marie Stuhaug: takk for det, og tusen takk for super inspirasjon! De er farlig gode så det å bli lenge til neste gang 🙂 Lett å spise for mange! ha en fin dag du også 🙂

    2. åh, nam! Det så veldig godt ut.
      Gleder meg jeg, skal til kjæresten og overnatte i helgen! har ikke sitt han på nesten en uke, så dette blir koselig 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg