Helvetesuka

Jeg vet at jeg er sent ute med å skrive om disse bøkene. Jeg tror jeg var en av de første som leste “Bli best med mental trening”. Den falt aldri helt i smak hos meg, til tross for at jeg vet at omtrent alle skryter over den. Bok nummer to, Helvetesuka, er jeg akkurat ferdig med. Jeg har brukt lang tid på den, lest et kapittel innimellom når det har passet sånn. Allikevel syns jeg denne boken er bedre. Jeg har hele tiden lurt på om jeg skal hive meg på, og prøve å ha min egen helvetesuke. Kriteriene er i et nøtteskall:

– Stå opp kl 05 hver morgen, og legge seg kl 22 hver kveld

– Unntaket er torsdag morgen der du står opp kl. 05, men legger deg ikke før kl. 22 fredag kveld (altså to hele dager uten søvn). Lørdagen må du opp igjen kl. 05.

– Spise sunt og trene minst en time hver dag.

– Være fokusert og yte sitt aller beste både på jobb og i det private.

– Kartlegge sine uvaner og prøver å gjøre noe med dem.

Jeg føler at jeg virkelig må ha noe stort foran meg for at jeg skal få utbytte av en sånn uke. Ellers virker det helt meningsløst å ikke sove i to netter. Hva skal man finne på om natten liksom?

Når det er sagt så føler jeg at jeg har hatt en liten helvetesuke denne uken. Jeg har riktignok stått opp kl 06 alle dager, en time for sent. Unntaket var i går da jeg var oppe før kl 04, og stilte på jobb i ull, fleece og verneutstyr rett etter. Den dagen er den lengste jeg har hatt i hele mitt liv, og jeg har aldri vært så kald. “Du skal lære deg å fryse”, sier Bertrand i boken sin. Er det noe jeg fikk kjenne på i går så var det virkelig det. Jeg hadde ullundertøy, både langermet genser og stilongs. Deretter hadde jeg joggebukse og fleecejakke. Deretter vernebukse og enda en fleecejakke. Deretter den største og tykkeste vernejakken som finnes. Hansker, vernesko, briller og hjelm. Med 2 grader i luften, og 5 timer ute var jeg allikevel totalt gjennomfrossen etter kort tid. Føttene var murklosser, hendene var så ødelagte at håndleddene var helt bedøvte og neglene føles ut som de skulle sprette av. Og hele kroppen skalv. Det er utrolig slitsomt å være en frysepinne. Uansett hva jeg gjør, eller hvor mye jeg kler på meg så fryser jeg alltid. Hvis det er noen som har noen tips til noe jeg kan gjøre med dette så mottas det med stor takk!!

Dagen i går var virkelig den lengste jeg har vært med på lenge. Når klokken var 12 hadde jeg allerede hatt en hel arbeidsdag. Jeg frøs sånn at jeg klarte ikke å sitte på kontoret mitt. Man mister all konsentrasjonsevne når man er kald. Jeg skjønner at dette er en god torturmåte. Dro hjem og jobbet derfra. All verdens med klær, tepper og ovner på fullt hjalp ikke. Når jeg skulle dusje så føles det ut som det tok fyr i hele huden. Så eneste alternativet var å komme seg på trening, og løpe varmen tilbake i kroppen. Jeg avsluttet det hele med 30 minutter i solarium, uten vifte på. Helt utrolig hvor nedkjølt kroppen må ha vært! Hadde 30 grader i stuen resten av kvelden, og klarte til slutt å få varmen noenlunde opp. Trøtt og slapp i kroppen, og i seng kl. 21. Jammen rart hvor dårlig jeg tåler lite søvn! Så jeg tror ikke at jeg frivillig går inn i noe to dagers døgning uten mål og mening Bertrand. Når man reiser gjennom kontinenter så er det greit. Selv om det også er slitsomt. Men det er den eneste grunnen jeg kan komme på. Denne kroppen trenger restitusjon!

Kjenner også på at jeg kanskje skulle hatt litt mer restitusjon i forhold til treningen. Ingen fridager fra trening på nesten 2 uker. Men det er så vanskelig å holde seg unna når du er så glad i det! På fridager blir det så mye i-ro-sitting at da må jeg trene..og ingenting er jo bedre enn morgentrening i helgene! Begynner å få litt vondt i skinnleggen under løpingen, og sliter med håndledd/underarm, spesielt i forbindelse med bicepscurl (manualer, stand, ez bar curl, kabel nedenfra – alt gjør vondt). Jeg satser på en fridag mandag eller tirsdag i Oslo neste uke 🙂 Det er bare to uker igjen av kondisjonsutfordringen! Det er en god tanke 🙂 Herlig å ikke ha så mye hengende over seg, men heller kunne velge fritt og kjenne etter hva man vil den dagen! 🙂

Jeg har også denne uken kartlagt en av mine største uvaner – altfor mye tyggis. Dette har jeg gjort noe med, og har siden mandag vært på “tyggisavvenning”. Haha, absolutt hardere enn man tror, og det fører til at man spiser litt mer fordi man tidligere bare kunne ta en tyggis. Jeg tror det er litt som å slutte å røyke. Ikke bra, men jeg har enda ikke hatt en tyggis siden forrige søndag. Håper det fortsetter 🙂 Den andre uvanen med slumring på vekkerklokken har jeg enda ikke gjort noe med…

Når det gjelder å være fokusert, så føler jeg også at jeg har fått utrettet mye på jobb denne uken. Har hatt flere veiledninger på Sport-Treff, og flere spinningtimer. Utrolig kjekt å se folk komme inn i rommet omtrent med hodet under armen, for så å komme ut etter en time fulle i motivasjon og med hodet hevet! 🙂 Lykke! I tillegg har jeg fått gjort mye bra på Kværner denne uken. Så jeg velger å tenke at jeg har hatt min egen lille helvetesuke, og det føles i grunn bra det som har kommet ut av den. Også for kostholdet sin del. Så får vi se om jeg initierer en “skikkelig” helvetesuke ved en senere anledning. Er det noen som har prøvd, og som faktisk føler at de har fått noe ut av det?!

 

6 kommentarer
    1. Liker, som deg, helt klart Helvetesuka-boka best. Hadde tenkt å gjennomføre en Helvetesuke, det ble en på reisen i februar, egentlig ufrivillig. Mye trening og bra mat, null søvn en-to netter osv. Var helt ødelagt da jeg kom hjem, men på bedringens vei nå. Rett i etterkant følte jeg meg mere som en kattepus enn en tøffing. Nå, derimot….
      Har gått forbi hotellet du bodde på i Operapassasjen for en kort stund siden, tidlig en morgen, frokostsalen var tilgjengelig for alle, titta inn, såg kjempebra ut. Må ta meg en frokost der, ja….

    2. lineinspirasjon: ja på de reisene dine så blir det vel ofte et par døgn uten søvn. Har hatt noen sånne jeg også i forbindelse med Mexico Dubai etc. Slitsomt ja! Var det Bastion du var innom? 🙂 Er så koselig det hotellet…så personlig 🙂

    3. for det første liker jeg ikke våkne netter og skjønner ikke poenget
      for det andre trenger man ikke trene hver dag.
      for det tredje ble jeg skuffet over begge bøkene.. så nei,livet mitt er tøft nok uten at jeg skal komplisere det ekstra. jeg står opp kl 6 hver dag og legger meg 22, så den ene timen med søvn beholder jeg for å ta vare på hjerte 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg