Søtpotetchips

Gjett hva jeg skal lage i helgen da?! For et par uker siden så laget jeg søtpotetchips som snacks, i stedet for til middagen. Er det en ting som er sikkert, så er det at dette virkelig fungerer som chips! Faktisk mye bedre 🙂 Så om dere er litt saltsyke i helgen, og ikke har lyst å skjeie altfor mye ut, så prøv disse! 🙂

Ingredienser (for en liten skål):

200 g skrelt søtpotet (mellomstor)

1 ss olivenolje

1 eggehvite (kan sløyfes)

1 ss rosmarin

Havsalt

Pepper

 

Fremgangsmåte:

Sett ovnen på 180 grader. Start med å skrelle søtpoteten. Skallet har en tendens til å bli seigt, derfor fjerner jeg det for å få helt crispy chips.

Bruk en skarp kniv og skjær tynne skiver av søtpoteten.

Ha søtpotetskivene i en bolle sammen med 1 ss olivenolje og rør godt til du får blandet den rundt på alle.

Fordel skivene over et bakepapirkledd brett. Pensle over med eggehvite for å få det ekstra sprøtt. Dette kan sløyfes, du får chipsen ganske sprø allikevel. Dryss deretter på valgfritt krydder. Jeg anbefaler pepper, havsalt og rosmarin, smaker himmelsk!

Sett chipsen inn i ovnen på midterste rille og la den stå i 8-10 min til gyllen. Her avhenger det sikkert litt på ovnen så pass på. Ta brettet ut, snu chipsen, ha en ny omgang med krydder på andre siden og sett tilbake for 5 minutter steking til.

Server i skål og nyyyt med god samvittighet 🙂 God helg!! 🙂

 

6 kommentarer
    1. Ida: helt knasende sprø akkurat som potetchips! Men du må passe på at skivene ikke er altfor tykke (men heller ikke for tynne for da tar de fyr) 🙂

    2. Som hun over så tenker jeg at de fort blir myke….Når jeg lager pommes frites av søtpoteter blir de gjerne det om jeg har på for mye olje, om ikke blir de fortere brent. Så jeg bør kanskje være litt forsiktig med oljen?

    3. lineinspirasjon: de blir nok mykere til neste dag. Men om du spiser de samme dag så er de supersprø! 🙂 Jeg bruker 1 ss olje på 200 g, det er et helt brett. Rører det sammen først, så det er lite olje som skal til ja…blir like sprø som vanlig chips her 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg