Hei fra Athen

God morgen fra Athen! Beklager fraværende blogging de siste dagene, men her er det travelt! Vi er på beina fra morgen til kveld så det blir lite tid til å sette seg ned foran pc-en. Nå fikk jeg et par timer på morgenkvisten mens de andre sover 🙂 Fredag kveld dro vi til Flesland der vi bodde på flyplasshotellet. 07:00 gikk flyet fra Bergen til København der vi hadde 6 timer før neste fly. Det var altfor lenge for å sitte på Kastrup så da tok vi toget inn til sentrum. Veldig greit – 36 danske kroner og 12 minutter til Hovedbanegården.

København var omtrent like kaldt som sist, og ikke særlig forskjellig fra hjemme. I underkant av 10 grader, og med regnbyer innimellom. Vi gikk gjennom Strøget, til slottet og tilbake. Skulle spise lunsj på Hard Rock cafe, men der var ventetiden for lang så da ble det yoghurtis i stedet. Haha sånn er det å være på ferie.

Det var andre boller å komme til Athen! Flyet tok ca. 3 timer for København, og vi var fremme på hotellet rundt kl 20 lokal tid lørdags kveld. Da var det rett ut i gatene og orientere seg. Vi fant Ermou street – hovedshoppinggaten, og Monastiraki square – et av Athens travleste torg. Spiste middag på en lokal restaurant i området – typisk gresk med grillet kjøtt, grønnssaker og tzatziki. Gikk gjennom Ermou til enden, og fikk med oss presidentpalasset. Det var kjempefint når du kom opp og så fontenen foran, men litt skuffende når du gikk forbi fontenen og kom opp i en hovedvei der palasset lå på andre siden av gaten. Da ble det like kjipt som slottet i Danmark. Helt sterilt. Hva skjer med blomster, hager og farger liksom?! 🙂

I går startet dagen på Monastiraki flea market der vi gikk og kikket i bodene en times tid før vi dro opp til Akropolis for å se de gamle ruinene av templer og oldtidens Hellas. Dette er noe jeg har hatt mye om i kunsthistorietimene på videregående, så det var veldig spesielt å se de ulike templene og kunne skille mellom doriske, joniske og korintiske søyler. Haha! 🙂 Parthenon – Afrodites tempel – var jo det aller gøyeste – endelig fikk jeg se det! Men det var mer ødelagt enn jeg hadde trodd, og restaureringsarbeidet har pågått siden 1983.

Utsikt over byen fra Acropolis.

Videre fra Acropolis fikk vi med oss Hadrian’s arch, Temple of Olympian Zevs, Agia Ekaterini church, Panathenaic stadium (som også er i bruk i dag) og sjarmerende National gardens. Ved palasset /kongressen der fikk vi servert nydelig middag! Det er den beste maten jeg har spist på veldig veldig lenge! Pepperbiff med grønnsaker og sopprisotto som tilbehør! Nam nam nam!

Etterpå måtte vi leke oss litt på den røde løperen som fører opp til kongressen…hehe 🙂

Anbefaler alle en tur gjennom National Gardens..man liksom ut av byen med en gang – Athen sitt svar på Central park, men betraktelig mindre 🙂 Her er en liten innsjø, fuglepark, fiskedam og minidyrepark med geiter og kaniner. Også fine løyper for jogging vil jeg tro, om enn kanskje noe kort

Vi avsluttet dagen på Lycavittos Hill – tok tog (samme type som på Fløien) opp til byens høyeste punkt på 277 meter. Et lite fjell med en kirke på toppen – St. George’s. Tente lys for besto og besten. Rundt kirken var det bygget en restaurant, og der satt vi oss ned og nøt utsikt over den gigantiske 11 millioners byen i solnedgang. Så gikk vi trappene og svingene ned igjen til byen.

Det var oppsummeringen av en flott og innholdsrik dag i Athen. I dag skal vi ha en litt mer avslappende dag, hvertfall første delen. Vi skal til Glyfada, Athens riviera. Satser på noen late timer på solsengen, og lunsj på marinaen. Etter lunsj blir det National Archiological Museum, visstnok Athens største.

Ha en nydelig dag, og en flott start på uken folkens! Håper godværet kommer hjemme også snart, for 28 grader….det gjør virkelig livet bedre! 🙂 Klem fra Athen!