Mer gresk historie

Siste dagen i Athen ble tilbragt til å utforske mer historie, og sjekke utvalget i den greske shoppinggaten. Dagen startet på Keramikos – en kjempegammel kirkegård der de fremdeles jobber med å grave opp fortiden. Neste på listen var Ancient Agora og Roman Agora som ligger like nedenfor Acropolis. Standarden på disse byggene er mye bedre enn de som er oppe på Akropolis-høyden. Det ene tempelen kunne vi gå inni både første og andre etasje.

Dette var absolutt den varmeste dagen – temperaturmåleren viste 32 grader i skyggen. Herlig! 🙂 Været her nede har vært fantastisk! Litt kaldt om kveldene, men nydelig på dagtid! Og med en langermet genser til å ha over sommeroutfiten så går det fint på kvelden også 🙂

Så må jeg bare vise dere bordet vårt! Er det mulig?! Sultne turister sier bare jeg! Hver vår porsjonspizza + at jeg hadde grillede grønnsaker til og mamma hadde gresk salat og bruschetta. Magen ble mett lenge før øyet! Sunt kosthold på ferie :p Hvis du har lyst på pizza når du er i Athen så anbefaler jeg Pizza Duomo! Nydelig god italiensk pizza 🙂 Restauranten ligger som en utstikker fra hovedgaten Ermou – ikke langt fra Kapnikarea-kirken.

Et siste møte med Monastiraki square og livet der før vi takket for oss og dro tilbake på hotellet 🙂 

Så må jeg til slutt bare slenge med noen av bildene som Fredrik tok med sin mobil. Han kjøpte selfieSTICK. Noe så flaut! Haha! Alle gikk rundt med det her nede, og vi hadde mye moro med den! Det som var kjekt var jo at det var mye enklere å få med hele familien på et bilde 🙂 Her tester vi den ut første gangen 🙂

Millionbyen Athen 🙂

Utsikt fra Acropolis.

Foran tempelet til Zevs 🙂

Og til slutt et panorama av den olympiske stadion! Kunne gjerne tenkt meg å kjørt litt trappeløp der! 🙂

Alt i alt så var det utrolig gøy å besøke Athen og få med seg all historien som jeg tidligere har skrevet oppgaver om i kunsthistorietimene. Men å si at Athen er en flott by, det stemmer ikke. Noen områder er fint, men alt i alt er byen preget av slitasje og mye søppel som flyter rundt. Området vi bodde i kunne også oppleves som utrygt, da det var mange indere og andre innvandrer som sendte slibrige slengkommentarer når vi gikk forbi. En utrolig gøy by og ha fått med seg, men ikke en by man reiser igjen og igjen til i mine øyne 🙂 Da foretrekker jeg L.A og London 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg