Cape of good hope

Siste dagen i Cape Town hadde vi bestilt en heldagstur til Cape of good hope (Kapp det gode håp) med African Blue tours. Vi ble møtt av dette synet av Table Mountain når vi kom ut av leiligheten om morgenen. Det var så tykk tåke at det så ut som en naturkatastrofe som var på vei nedover fjellet. Ganske stilig, men nok til at fjellet var stengt for dagen så vi var heldige som hadde planlagt fjellturen dagen før.

Første stopp på veien mot Cape of good hope var Camp’s Bay – Cape Towns mest kjente strand. Nydelig strand, men iskaldt vann. Temperaturen på vannet ved strendene i Cape Town kommer sjelden over 15 grader. Skal du bade i Sør-Afrika må du til Durban der varmen fra det indiske hav kommer inn og varmer opp sjøen.

Vi nyter utsikten over Camp’s Bay 🙂

Family photo 🙂 Området rundt Camp’s Bay heter Clifton, og her bor de rikeste av de rikeste.

Stopp nummer 2 var Haut Bay harbour der vi var på en båttur til Seal Island og så på en gigantisk selkoloni 20 min fra land. Det var tusener på tusener av seler som satt oppå hverandre og lekte i området rundt. Skikkelig artige dyr!

Kunne du tenkt deg å bo sånn? 🙂

Utsikt over Haut Bay 🙂

En liten tur opp til en utkikkspost 🙂 Nydelig landskap rundt hele Cape Town!

På vei inn i Cape of good hope national park traff vi på noen apekatter som gikk over veien I følge guiden kunne de bli aggressive så vi fikk beskjed om ikke å ha med oss noe mat og drikke ut av bilen når vi stoppet. Vi så ingen aper på Cape Point, så dette er sikkert sesongbetont.

Cushion flower 🙂

Fyrtårnet på Cape Point – en 15 minutters tur opp i høyden fra parkeringsplassen.

Utsikten ned til parkeringsplassen – turen vi gikk opp til tårnet 🙂

Cape Point!

På Cape Point hadde vi lunsj på Two Oceans Restaurant. Jeg sliter skikkelig med kjøtt/fisk/fugl for tiden så jeg bestilte vegetarrett på menyen. Det var fantastisk godt!! Halloumi (tenk at de har kypriotisk ost i Sør-Afrika), gulrot, nepe og ristede hasselnøtter 🙂 Nam, nam! Jeg prøver å unngå å bli vegetarianer, men det smaker bedre og bedre! 🙂

Endelig nådde vi Kapp det gode håp – Afrikas mest sør-vestlige punkt! Stor stas! Der blåste det storm, men bilde måtte vi ha 🙂

Vi avsluttet turen på Boulder’s beach – en strand full av afrikanske pingviner. Så skjønne!!

Tilbake på rommet var det bare å gjøre seg klar for kveldens middag. Vi hadde booket bord på den berømte restauranten Mama Africa i Long Street.

Til tross for at de var forsinket når vi kom, og maten tok en time å få så var maten veldig god, og opplevelsen veldig spesiell. Det var afrikansk underholdning fra klokken åtte, og de var utrolig flinke!

Det virket nesten som om de bare fant på ting underveis, de byttet plass, danset litt, klappet, spilte, sang og lo. Her sang de en afrikansk versjon av happy birthday til en flau tysker. Vi ble stående en god stund etter maten og så på de – jeg elsker afrikanere! Ingen har stil som afrikanere! Her eksisterer ikke kroppspress – alle er gode nok som de er uansett utseende! Og har du noen gang sett en sliten afrikaner i likhet med en sliten nordboer? Det har ikke jeg! 🙂 De kan ta på seg et laken og se bra ut! 🙂

Mama Africa i Long street anbefales til alle som har lyst på god mat og en spesiell afrikansk opplevelse. For strengt tatt føles ikke Cape Town som Afrika. Det minner mer om USA – eller Europa.

Jeg er veldig glad for at vi fikk med oss “skikkelig” Afrika i Namibia. Cape Town var en herlig avslutning på en travel, lærerik, fascinerende og fantastisk tur! Vi har hatt nye opplevelser hver eneste dag, og det har skjedd så mye at det er vanskelig å fordøye det. En ting er sikkert, og det er at Afrika er en fascinerende verdensdel!

Tusen takk for en fantastisk tur mamma, pappa og Fredrik! VI har sett eksotiske dyr, klatret på verdens høyeste sanddyner, vandret i Sesriem canyon, hatt pelikaner på nakken og sett seler på nært hold, klatret opp Taffelberget og ikke minst besøkt Afrikas mest sør-vestlige punkt! For en opplevelse!