L.A. marathon training program

Jeg har fått en del spørsmål om opptreningen mot maraton, så jeg tenkte jeg kunne fortelle litt om det. Jeg kjører stort sett tre løpeøkter per uke. En langkjøring, en til to middels lang økt og en intervalløkt. I tillegg har jeg hatt to styrkeøkter og en yogaøkt per uke i 2015. I år er yogaøkten byttet ut med en fjerde løpeøkt. Det blir vanskeligere og vanskeligere å opprettholde styrketrening på beina fordi jeg ofte er sliten i beina, så det blir kortere sirkeløkter nå. Merker godt at jeg har tapt mye styrke. 

Kilometrene på programmet bygges gradvis oppover for at beina skal henge med. Det er ingen tvil om at det går litt for fort for min del – med bare 15 ukers opptrening. Jack waitz anbefaler ca. 1 år for nybegynnere. Allikevel er det utrolig fascinerende hvor mye kroppen kan venne seg til på kort tid! Jeg koste meg nesten på løpeturen til Fitjar på 29 km den 1. juledag. Bare tre uker tidligere trodde jeg at jeg skulle dø på en 22 km økt. Nå føles 20 km veldig overkommelig 🙂 

Programmet mitt går som sagt over 15 uker og kommer her:

Løpeøktene har jeg fått hjelp til å sette opp av Roar Pedersen – han har løpt mange maraton, og har god erfaring med løping. Har også fått mange gode tips av han i forhold til ulike problemer som kan oppstå når man løper så langt – energi, matinntak, utstyr, gnagsår etc. Har lært utrolig mye om løping på disse ukene, og selv om det har vært en god dose slit i møkkavær så er jeg veldig glad for erfaringen! 🙂 Begynner nesten å glede meg litt til maratonet, og den følelsen har jeg virkelig ikke hatt tidligere…:) 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg