Trening i kulden?

De siste ukene har vi hatt det veldig kaldt på vestlandet – faktisk ned mot 10 kuldegrader. Siden jeg er avhengig av å løpe ute i forhold til opptrening til maraton så har jeg vært litt bekymret over disse temperaturene i forhold til utendørs trening. Jeg regner ikke med at jeg er alene om det? 

Jeg har tidligere hørt at Grete Waitz har uttalt at ned mot 10 minus er OK. Men jeg kunne jo ikke akkurat stole blindt på det. Jeg har derfor forsket litt på det, lest en del artikler og bøker og funnet ut hvor grensen går. 

I følge professor Kai Håkon Carlsen ved Rikshospitalet, som er spesialist på astma, bør du være forsiktig med utendørs trening over 15 minus. Er du frisk skal du kunne trene utendørs opp til og med 15 kuldegrader, så sant du ikke kjører opp mot max puls. Om du trener mye, bør du være forsiktig. 

– En som er frisk, kan være ute og trene, men det er ikke lurt å drive mye hardtrening ute i kulden, sier Carlsen.

Det er viktig å dekke seg til når man trener i kulden: spesielt hender, føtter og ansikt. Bruk ullundertøy, og gjerne hansker og buff/lue. Ved lave temperaturer, kjør også et roligere tempo. Sjansen for å bli forkjølet etter en tøff intensiv økt er mye større enn ved varmegrader. Vær i bevegelse, og ikke ta lange stopp som gjør deg gjennomkald.

Dersom du har astma så er grensen lavere. Når man puster, kjøles luftveiene ned, og blir tørrere. Det fremkaller en betennelsesreaksjon i luftveiene. Asmatikere bør derfor beskytte seg fra 5-10 minus, anbefaler Carlsen.

Heldigvis finnes det også en positiv side med å trene i kulden. Man forbrenner faktisk mer på en joggetur i minusgrader enn i varmen. Dette er et resultat av at du bruker mer energi når det er kaldt ute – kald luft du puster inn, må varmes opp i kroppen, og da kreves mer energi.

Så opp til og med – 15 grader så er det bare til å kjøre på dersom du er frisk! Kle deg godt, og bruk fornuft! 🙂 Om du er som meg, og fryser uansett, så går det jo an å kjøre treningene innendørs 🙂 Heldigvis er det meldt regn her i morgen! Håper det varer lenge nok til å fjerne all snøen og telen i bakken 🙂 

 

6 kommentarer
    1. Greit å vite. Selv hadde jeg et nyttårsforsett om å ta med barna på utendørs trappetrening ei gang i uka. Vi har funnet en plass med 300 trappetrinn, genial trening å løpe disse trappene opp og ned og ungene er helt råe. Men den siste tiden nå har vi måtte stå over. Var 16 minus i dag, og har vært enda kaldere en det tidligere i uka. Grøss! Men deilig å få litt skikkelig vinter også. Får holde med lek i akebakken og trening innendørs.

    2. slankerinna: ja barn tåler gjerne litt mindre enn friske voksne også -16 minus høres kaaaldt ut!!! Jeg syns det er ille her 🙂 Dere får kjøre nyttårsforsettet med trappetrening når det blir litt mer vår…da er det perfekt! 🙂 300 trappetrinn høres helt rått ut! Skulle ønske vi hadde et sånt sted her! Super trening!

    3. ja, fornøyd med at jeg ble tipset av en kollega om disse trappene. Bare 5 min med bil fra der jeg bor også 🙂
      Funnet ut at det er fornuftig å kjøre bil på tross av at det er så nærme. Jeg klarer nemlig snaut gå et par meter etter trappetreningen siden beina skjelver slik. haha! Skal bli godt å komme i bedre form ;p

    4. slankerinna: høres helt topp ut, skulle gjerne hatt noe sånt i nærheten jeg også! ok å kjøre, blir som å kjre til gymmet det 🙂 jeg gleder meg til å komme i gang med litt mer variert trening selv. skal løpe halvmaraton i morgen og helmaraton om tre uker så begynner å bli litt lei av å bare løpe rett frem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg