Saint-Tropez jetset life

Saint-Tropez er ofte kjennetegnet som jetsetterbyen blant jetsetterbyene. Jeg skjønner hvorfor.. Byen i seg selv er liten, gammel og utrolig sjarmerende med sitt rustikke klokketårn av slitte koselige rosafargede murbygninger. Men de fleste av disse murbygningene huser dyre designerbutikker og restauranter med priser langt over det vi er vant med hjemme. 5000 euro for 1 kg kaviar. Eller 30 000 euro for en flaske champagne? Det er sånt du ikke tror på før du ser det. I gamlebyen ligger yachter på 300 fot på rekke og rad. Sa du drømmeverden?

Men det er kjempekoselig her. Utrolig rent og ryddig. På morgenjoggeturen ble jeg vitne til det største vaskecrewet jeg noengang har sett. Skurebiler i alle gater – gullende ren asfalt, fortau og gågater. Yachtene har sitt eget crew som pusser og gnikker på vinduer og båtsider, og lastebiler kommer for å fylle opp proviant til kveldens festligheter. Tenk å ha påfyll fra sin egen lastebil? Så tar de taxi 200 meter for å shoppe på Gucci og Louis Vuitton.

Koselige små gater med sjarmerende butikklokaler. Men det er ikke mye jeg kan shoppe i denne byen. De aller fleste ligger noen prisnivåer over det jeg har mulighet til. Så det blir mye windowshopping 🙂 

Det sjarmerende klokketårnet er blikkfanget i Saint-Tropez, og pryder alle postkortforsidene. Rosa, oransje og gule murbygninger kjennetegner byen, og gjør den veldig koselig. 

Vi besøkte festningen Citadel på toppen av toppen, men det blåste så intenst denne dagen at opplevelsen ble litt ødelagt. Det ble flokete hår, gåsehud og lite farge på kroppen. Vi gjorde også et mislykket forsøk på å kjøpe is – den fløy rundt i alle retninger så alle rundt oss måtte søke dekning. Vi endte opp med å måtte spise den i et gatehjørne, og der lå det igjen en dam etter oss. Det må gå under verdens verste is-opplevelse. Selv om vi ler av det nå…..

Gamlebyen er nydelig! Kronglete små gater, fortauskafeer og små butikker. Utrolig sjarmerende 🙂 

Vi var litt uheldige med Place de Lices. Lørdager og tirsdager er det et stort marked der, men vi traff ikke på noen av disse dagene, så nå var det egentlig bare en stor grusplass der sanden blåste inn i øynene på oss. Haha….

Jordbærne var helt fantastiske! Det er de beste jordbærne jeg noengang har smakt! Søte små markjordbær….en korg gikk ned på høykant! Til og med bedre enn norske jordbær..det er ikke ofte du finner i utlandet 🙂 

La duree er vel den mest kjente makronbutikken i Frankrike, og selv om jeg ikke er så glad i makroner så måtte vi selvfølgelig innom. Jeg elsker den gammeldagse stilen over butikkene, og alle fargene på makronene gjør det så lekkert. Vi fant faktisk makroner med lakris og skikkelig sur sitron – nam nam! 

Storm nede ved havnen 🙂 

Sjarmerende lille Saint-Tropez med de gamle murhusene i bakgrunnen, de store yachtene og fiskebåtene foran. 

Jeg fant til og med min egen “lille” yacht. Kanskje jeg skal tilbringe resten av sommeren på den? 🙂 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg