LA forever

LA er i mine øyne den beste byen i verden. Her finner du alt: strender, vanvittige treningsmuligheter, et ekstremt bra utvalg på matfronten, Hollywood, kjendiser, fine butikker, restauranter og kafeer. I tillegg til en hel drøss med severdigheter og ting å oppleve.

Jeg kjenner selvfølgelig også til den høye kriminalitetsstatistikken, det høye antallet bankran og annen dritt som foregår der, men har heldigvis aldri hatt noen skumle opplevelser i LA. Så lenge man oppholder seg på de riktige områdene så tror jeg ikke det er farligere å dra på ferie dit enn andre steder.

Første dagen gikk vi til Wholefoods som lå i nabolaget og shoppet inn til tidenes frokost. Er det en ting som er magisk med USA så er det Wholefoods. Den beste matbutikken ever, med tidenes ferskvareutvalg. Heaven for både kjøttelskere, vegetarianere og veganere! Det var også vanvittig mye gresskar og stasj man kunne kjøpe til Halloween. Det er like stort i USA som jul i Norge.

Etter å ha spist og fått shortsen på oss, gikk vi noen kvartaler fra leiligheten og ned til Venice Beach der vi leide sykler.

Det er nesten et must å leie sykkel når du er i LA – og følge promenaden fra Marina del Rey til Santa Monica. Den er perfekt laget med sykkelvei, joggesti og gåvei. Du kan også leie rulleskøyter, men det tror jeg er hakket tyngre enn å sykle. Hvertfall for oss uten treningsmuligheter for den aktiviteten 🙂 Marina del Rey er en gigantisk båthavn i Venice-området.

Følger du promenaden fra Marina del Rey kommer du først til Venice Pier, forbi alle de koselige strandhusene (der den eviglange drømmen min en dag er å bo), gjennom hele Venice Boardwalk med Muscle Beach og Sidewalk Cafe, og deretter bort til Santa Monica Pier og stairs om du fortsetter. Nydelig tur!

Vi avsluttet på Santa Monica Pier der vi koste oss med skikkelig junk – jeg syklet opp og hentet meg pretzel og lemonade på Wetzel Pretzel (beste pretzel i hele verden), mens mamma, pappa og Fredrik delte en gigantisk banansplitt på piren.

Syklene måtte være levert inn klokken 18, så vi fikk det travelt på vei tilbake. For dere som lurer så betalte vi 100 dollar for å låne 4 sykler en dag. En superfin aktivitet for alle – uansett alder 🙂

Vi gikk opp igjen til leiligheten, tok en dusj og byttet klær, og satte oss i bilen med kursen mot Griffith Observatory. Vi passerte downtown LA på veien, og fikk med oss noen av de opplyste skyskraperne. Denne byen gir meg virkelig frysninger, og den ser nesten enda mer fantastisk ut på kveldstid.

Griffith var en ny destinasjon for meg i LA, og et sted jeg har ønsket å dra lenge, så det var veldig moro. Vi kjørte og kjørte oppover fjellet, og det var vanvittig mange biler der. Det viste seg at det var konsert i Greek Theatre, men selve observatoriet var også en veldig populær attraksjon både blant turister og lokale, og derfor var det bilder og parkeringsvakter over alt. Det beste av alt – det er gratis å komme inn!

Inni observatoriet er det et planetarium, perfekt for pappa som egentlig var litt skeptisk til å dra opp hit, men som ble helt giret og løp rundt og leste på alle tavler og bilder. Jeg koste meg mest med den MAGISKE utsikten over LA by night – what a city!

På vei tilbake stoppet vi på en typisk amerikansk diner (Denny’s) og spiste nattmat med burgere, omelett og middagsvafler. Fin avslutning på en nydelig dag i LA 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg