Øyhopping i Hellas: Kos Island

20

Det som er gøy med alltid å måtte reise på budsjett er at det er prisen som bestemmer reisemålet. Når jeg fant en billett til 400 kroner direkte til Kos med Norwegian så startet det der. Deretter åpnet jeg google maps og så på alternative reiseruter derfra. Første vurderte jeg Bodrum-Istanbul-Kypros, men så fant jeg billige båtbilletter videre til de greske øyene og bestemte meg for øyhopping. Santorini og Mykonos har stått på listen lenge, de andre kom til på veien.

Det var nattfly fra Gardermoen til Kos, og det tok bare 3 timer og 45 minutter så det gikk veldig greit. Landet rundt kl 04, og måtte finne transport til Kos Town der jeg hadde booket hotell. Det viste seg å være ganske langt (25 km) så det kostet 40 euro for taxien. Siden jeg ankom midt på natten så var taxi eneste transportmulighet. Det var overraskende kaldt. Jeg spurte sjåføren om været, men han sa at det var vanlig at det var sånn – en del kjøligere på natten. Jeg er vant til Kypros med ti grader mer, så jeg er muligens litt bortskjemt der. Litt merkelig å sitte i bukse og genser uten å være varm.

Jeg hadde booket rom på Paradise hotell – og betalte ca. 300 kroner natten der. Absolutt ingen likhet til TV3s Paradise Hotel om noen skulle lure på det. Helt enkel standard, ingen utsikt. Men beliggenheten i gaten Baboulinas var helt super.

Jeg var et steinkast unna Dolphin Square, som er sentrum i Kos Town. Derfra har du havnen, det gamle slottet og gamlebyen på den ene siden, og stranden, båthavnen til Tyrkia og shoppinggaten på andre siden. Så jeg var midt i smørøyet.

Jeg får aldri sove på fly, så jeg la meg nedpå et par timer før jeg bestemte meg for en tur på stranden. Det var mye vind, og en del skyer på himmelen så jeg tok en tur i gamlebyen først for å orientere meg litt. Det gikk veldig kjapt å bli kjent med byen – og det koseligste stedet er uten tvil gamlebyen.

Jeg skulle deretter prøve meg på stranden. ALLE steder på Lambi Beach reklamerte med gratis solseng. Men det var jo bare bullshit….solsengen var gratis HVIS du kjøpte mat og drikke på tilhørende restauranter. Utrolig irriterende for meg som ikke er noe frokostmenneske, og så absolutt ikke hadde lyst på noe å spise. Jeg liker å drikke proteinshake og spise frukt på stranden – og heller ha en stor middag med dessert på kvelden. Jeg gikk og gikk og fikk samme beskjed overalt. Prøvde å få betale kun for solseng, men ingen gikk med på det.

Etter ca 1.5 km kom jeg til et lite strandområde med et vrak av bygning bak. Der fikk jeg leie solseng til to euro og femti cent, og fikk attpåtil en vannflaske med på kjøpet. Fantastisk! Petros Beach heter det, og eieren var utrolig hyggelig. Han minnet meg om den gamle sjefen min på Paddys i Ayia Napa, og vi ble fort venner. Det blåste stikker og strå på stranden denne dagen, og solen kom og gikk. Utrolig behagelige solsenger med tykke madrasser og puter, men håndkleet blåste av hele tiden.

Stranden er helt ok; det er sand der hvor solsengene er, så kommer det en del steiner der man skal gå uti, før det blir sand igjen. Vannet var iskaldt så det ble ikke noe bading på meg. Det var overraskende lite turister på Kos forresten. Strendene var 80% tomme, og det var ikke kø noe sted jeg gikk. Ganske herlig egentlig, men det virker ikke helt bra for økonomien og turistsesongen. Det gikk heller ikke an å lese pocketbok for sidene i boken bare flagret avgårde.

Jeg ble liggende en stund før det var på tide å komme seg tilbake på rommet for å se semifinale i Wimbledon mellom Nadal og Federer. Den varte så lenge at jeg mistet hele kvelden i Kos, og ble så sulten at jeg måtte løpe ut på nærmeste restaurant og plukke med meg noe take-away. Utrolig spennende kamp, men dessverre så var det Federer som trakk det lengste strået denne gangen. Klokken var rundt halv 10 når kampen var ferdig og jeg endelig kom meg en tur ut i gamlebyen.

Utrolig koselig gamleby med trange små gater med butikker, isbarer, kafeer og restauranter.

Om kvelden kommer alle båtene inn til havnen og ligger opplyste langs kaien. Jeg sjekket også ut partygata som var en gedigen skuffelse i forhold til Ayia Napa. Sikkert kjekt hvis man er en gjeng og drar ut, men jeg var veldig glad for å bare være observatør der. Det ene stedet hadde dekket veggen med et stort norsk flagg. Og det må sies, det er utrolig mange nordmenn på Kos. Alle kelnere og servicefolk kan noen strofer norsk, og forventer tydeligvis at du skal bli ekstra imponert når de drar de frem. Verste jeg vet – får meg til å løpe avgårde.

Den andre morgenen var været litt bedre, og jeg fikk noen vindfrie og solrike timer på Petros Beach. Utrolig herlig! Petros var tilbake, denne gangen med vennen Costa som vartet meg opp med vann og gode historier. Haha! Deretter dro jeg tilbake, dusjet og tok på meg treningsklær. Jeg hadde bestemt meg for å gå til Psalidi – som visstnok skulle ha veldig fine strender. Det var ca. 6 km unna, og jeg kunne stort sett gå langs sjøen hele veien. Første kilometeren var veldig fin, for der var det små kafeer og restauranter hele veien, og mye å se. Deretter ble det mer og mer øde med høyt gress og ingenting å se. Jeg gikk og gikk langs veien, og håpte virkelig at noe fantastisk skulle åpne seg opp foran meg. Psalidi var dessverre ikke særlig imponerende, det var nok en steinstrand.

Jeg tror dette strekket hadde vært mye bedre å jogge eller sykle. Helt flatt, så Kos er det perfekte stedet å leie sykkel på – det er virkelig tilrettelagt for det med sykkelstier over alt. Jeg fant heldigvis en lokalbuss i Psalidi som tok meg med tilbake til Kos for to euro.

Jeg hoppet av i gamlebyen og kjøpte is. De er utrolig gode på is i Hellas – skikkelig digg fløteis som vi har i Norge – men med mange flere smaker: rocher, hasselnøtt, melkesjokolade, oreo, kinder, nutella etc. Magisk! Etter isen dro jeg tilbake til rommet og skiftet til tights, og tok meg en løpetur til Lambi beach og videre den retningen. Perfekte løpeforhold med ettermiddagssolen høyt på himmelen. Det ble en liten 5 km og det gikk helt greit uten vann. Temperaturen på Kos disse dagene lå vel rundt 26-27 grader. Digg å vite at jeg hadde både gått og løpt, og etter en herlig dusj var det på tide å utforske gamlebyen. Eller det trekker jeg – dusjen på hotellet er den minste jeg noengang har sett. Det var såvidt plass til meg, og i tillegg hadde de plassert opp en ekkel dusjgardin som spiste meg opp med en gang jeg satte på vannet. Hele badet fløt i vann uansett hvor forsiktig jeg var. Så det ble med den ene hårvasken på Kos – haha!

Denne dagen fikk jeg virkelig sett gamlebyen. Jeg gikk til den gamle markedshallen og tror jeg utforsket alle gater ut fra den. Det er masse butikker i gamlebyen, men om du finner noe du liker der så dra heller til gaten som heter Kanari som ligger i nærheten av stranden. Der finner du stort sett akkurat de samme tingene til halvparten av prisen. Veldig merkelig, men sånn var det på Ibiza og. Kanskje husleien er mye høyere i gamlebyen. Jeg spiste pasta pesto på Flamingo restaurant i havnen – og så prøvde jeg meg på den tradisjonelle røde osten fra Kos. Pastaen var veldig god, osten helt forferdelig. Smakte faktisk gjæret rødvinspudding med salt. Nei takk! Måtte rett og slett innrømme at jeg ikke likte den når kelneren spurte hvorfor jeg hadde spist så lite av den.

En restaurant jeg derimot kan anbefale er Ciao Cafe Bistro i gamlebyen. Nydelig pizza fra steinovn servert på en koselig fortauskafe. Her blir det fort fullt så hvis du vil spise i prime time så bør du kanskje vurdere å booke bord.

Ellers er det litt steinkultur du kan se på Kos også om du skulle være interessert i det. Alt blir litt lite og stusselig hvis du har vært i Athen eller Roma så ta det for det det er.

Ruin-sightseeingen min startet med det lille amfiteateret, fortsatte til Casa Romana, og til sist en liten titt på Ancient Agora.

På Kos finner du masse tradisjonelle greske produkter som oster, olivenolje, tørkede krydder, såper etc. Det ser ut som folk aldri blir lei av å kjøpe dette med seg hjem 🙂

Alt i alt en veldig koselig øy som kan være verdt et besøk om du har lyst å slappe av en uke med strandliv, båtturer og god mat 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg