Sjarmerende Ischia

På forhånd hadde vi bestilt båtbilletter med fergen Medmar fra Napoli til Ischia. Den var stor nok til at du kunne få bilen med deg, og kostet som fotpassasjer 550 kroner for to personer tur-retur. Det fantes også mindre båter man kunne ta, men prisen var ikke noe billigere på de.

Ischia fant jeg ved hjelp av google maps, og etter å ha lest om både den og naboøyen Procida så var jeg veldig giret på et besøk. Mamma er heldigvis med på det meste, så da ble det tur til Ischia 🙂

En time og femten minutter utenfor vestkysten av Italia finner du altså den vakre grønne vulkanøyen – en øy som virkelig overrasket oss positivt!

Vi ankom en koselig liten havn med fargede hus, og spaserte rundt i Ischia town hele dagen. Det er bare 2.5 kilometer fra havnen til Aragon-slottet på enden, men vi klarte å bruke hele dagen på den korte distansen. Dette er virkelig en øy jeg skulle ønske jeg hadde hatt litt mer tid på!

Er du glad i strand så er dette stedet å dra! Definitivt de beste strendene av alle stedene vi besøkte! Vannet var også utrolig klart, spesielt fra klippene. Vi gikk opp og ned fra hovedgaten og ned mot sjøen og sjekket ut badelivet. Det var stappfullt over alt, og stor konkurranse om solsengene.

En del av stranden var også uten solsenger – der hadde folk bare med seg håndkle og parasoller.

Vi fant en superkoselig beach bar på denne siden av stranden som jeg virkelig kan anbefale. Du sitter på en liten terrasse helt oppi solsengene, men fy søren så god mat vi fikk her! Jeg som ikke er så glad i tomater endte opp med å skrape hele tallerken på den nydelige bruschettaen jeg fikk servert.

Det var en eller annen marinade på tomatene som var helt fantastisk. Tror faktisk dette var et av de beste måltidene jeg spiste i Italia. Til dessert fikk vi skikkelig god hjemmelaget belgisk vaffel med ekte vaniljeis. YUMMI!

På Ischia fant vi også den beste sitron-slushen hos en gammel mann som drev et lite minimarked med ferskvarer. Skikkelig syrlig granita av ferskpressede sitroner til kun to euro. Prisnivået på øyen var generelt ganske lavt i forhold til de fleste andre stedene vi besøkte (med unntak av Napoli som også var helt ok).

Vi kikket litt i noen butikker i hovedgaten – som også var veldig koselig og fint laget til. Tipper det er dødsfint der på kveldene når alle restauranter og spisesteder er opplyst og det er enda mer folk i gatene. Dessverre så fikk vi ikke oppleve det siden vi bare var på dagstur.

Et sjarmerende lite fruktmarked som plutselig dukket opp på veien mot Aragon-borgen.

Det ble faktisk den eneste borgen vi besøkte på Italia-turen vår. Det er et middelalderslott som ble bygget av Hiero I av Syracuse i 474 f.Kr. Det står på en egen øy med en liten vei som knytter det til Ischia på baksiden.

Vi betalte ti euro i inngangsbillett, så det var ganske dyrt, men absolutt verdt det når du kom opp og så den fantastiske utsikten over Ischia.

Oppe i borgen var det også to kafeer der du kunne sette deg ned og drikke og spise noe enkelt. Ellers var det en god del museum også – noe vi ikke var så interesserte i. På vei ned igjen stoppet vi på kaien og tok oss et bad i det fantastisk klare vannet.

Jeg tror mamma syns det var enda diggere enn meg, men temperaturen var heldigvis nesten som på Kypros så da var det bare herlig 🙂 Luftfuktigheten på Ischia virket høyere enn i Napoli, men det var sikkert bare en følelse.

Er det et sted jeg virkelig skulle ønske vi kunne blitt lenger så er det Ischia. Etter sjøbadet så hadde det vært superherlig å dratt hjem til et hotell for å dusje og stelle seg, og så dra ut igjen og nyte øyen på kveldstid. Det er en relativt stor øy så det er mye mer å se der enn selve Iscia by også, men det får vi spare til en annen gang. Da vil jeg gjerne også innom naboøyen Procida, som ser utrolig koselig ut. På vei tilbake til Napoli så fikk vi med oss en nydelig solnedgang over havnen. Den perfekte avslutningen på en nydelig dag!