Tilbake til Chania

På grunn av at Kreta gikk fra grønt til rødt når jeg var der så måtte jeg finne på en alternativ rute for å slippe karantene når jeg kom hjem. Siden det var så ustabilt fra uke til uke så var det vanskelig å bestemme seg for hvilket land jeg skulle dra videre til. Jeg fulgte kartet fra ECDC nøye, samt informasjon fra FHI i Norge, og endte opp med å booke flybilletter til Kroatia.

Siden flyet skulle gå fra Chania så bestemte jeg meg for å være de siste nettene der. Valget falt på Loukia Hotel, som kostet 800 kroner per natt og hadde prime location midt i havnen. Jeg fikk virkelig verdens fineste utsikt både ved soloppgang, solnedgang og midt på dagen. Hadde det ikke vært for at rommet var så dritt så hadde det vært helt magisk. Men disse dagene i Chania måtte jeg jobbe veldig mye og det ble forferdelig slitsomt for meg å være uten wifi på rommet – som var veldig lite og veldig utdatert.

Spesielt siden Hellas hadde klart å lage verdens dårligste coronaregel: om du ikke var fullvaksinert så fikk du ikke lov til å sitte inn noe som helst sted, verken kafeer, restauranter eller internettkafeer. Sistnevnte ble et stort problem for meg, og jeg løp rundt i byen som en gal fra kafe til kafe for å få hjelp. Til slutt så fant jeg en barmhjertig sjel som hjalp meg hvis jeg godtok å betale boten på 300 euro om vi ble tatt. Jeg fikk både printet, fylt inn skjemaer og scannet for i underkant av hundre norske kroner. Han fikk rikelig med tips for å si det sånn 🙂

Det var helt krise en stund for mobilabonnementet mitt holdt på å bli sperret siste dagen min der, så hadde ikke han hjulpet meg så vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. På bakgrunn av dette så ble det mye tid på rommet og lite tid på stranden dessverre. Men jeg fikk en ettermiddag på Nea Chora Beach som dere kan lese mer om i forrige Chania-innlegg, og det gjorde virkelig underverker.

Ingenting slår følelsen av å ligge og steke i solen med en iskaffe og oppkuttet vannmelon med siden av seg. Jeg tror aldri jeg får nok av sol, strand og varme – det er livet 🙂 Temperaturen lå på cirka 35 grader om dagen, nesten det samme på kvelden, og cirka 28 i vannet – helt nydelig. Tenk om vi kunne hatt det sånn i Norge fra mai til september! Neste gang skal jeg også besøke strendene Balos, Falasarna og Elafonisi som skal være de fineste på Kreta, men da må man ha bil. Det ligger også en skjult perle ikke så langt fra flyplassen – Paralia tou Stefanou – som jeg tror er verdt et besøk.

Jeg fant også et bra gym cirka en kilometer utenfor gamlebyen – Palmos. Betalte ni euro per dag og fikk endelig gjennomført en skikkelig styrkeøkt med tunge vekter. Det gjorde godt etter de dårlige hotellgymmene! Elsker å starte dagen med å trene 🙂

Enda bedre var det med pedikyr fra Beauty Salon & Spa i gamlebyen. De var skikkelig flinke, og for 300 kroner fikk jeg fjernet hard hud, filt og stelt negler og påmalt lekker fransk neglelakk. Anbefales! De har åpent helt til klokken ti på kvelden så man kan lett dra etter stranden, til og med etter middagen 🙂

Ellers bestemte jeg meg den ene ettermiddagen for å ta turklærne på og gå meg en lang tur utenfor sentrum og turistområdene. Jeg fulgte hovedgaten El Venizelou, og hadde planlagt å gå til Venizelos Graves som skal ligge i en park med nydelig utsikt over Chania. Underveis så fant jeg ut at det ble litt vel langt siden jeg også skulle komme meg tilbake før det ble helt mørkt.

Jeg bestemte meg derfor for å gå ned til Agia Kiriaki-kirken som lå helt nede i et liten båthavn. På veien dit oppdaget jeg mange små koselige kafeer og småsteder med lokale som satt uti gatene og spilte brettspill. Et helt annet liv enn det man finner i gamlebyen. Veien fra kirken og tilbake til byen gikk langs kysten, og første delen var helt øde og forlatt. Bare skjelett av bygninger – fulle i graffiti. Utrolig merkelig sted, akkurat som Famagusta på Kypros – det så ut som noen hadde blitt jaget bort fra området.

Etter å ha fulgt veien videre derfra så fant jeg TIDENES paradis! Akkurat i det solnedgangen skulle gå ned i havet – Kouloura Chalepa må dere virkelig besøke hvis dere drar til Chania. Det ligger tre kilometer utenfor sentrum, men det er virkelig verdt turen dit. Det er et naturlig sjøbasseng med utrolig klart vann, så om du liker å bade så er dette det perfekte stedet. Om du er som meg og liker best å sole deg så er det kanskje ikke det beste stedet, da det ikke er noe mulighet for å leie solseng her.

Et lite stykke videre fant jeg den nydelige restauranten Thalassino Ageri – helt i sjøen med utsikt rett på solnedgangen – wow! Uten tvil et sted jeg må besøke hvis jeg skal tilbake til Chania.

På andre siden av den lå Periplous, også et vakkert sted å ta middagen en kveld. Her mistenker jeg det er mye fisk og lokal mat, sånn hvis noen skulle lure på det 🙂

Ved å følge kysten tilbake til sentrum så har man hele tiden sjøsiden til høyre, og kan kose seg med himmelen i alle sine rosa- og oransje farger etter at solen har gått ned. Turen går tilbake til Koum Kapi beach der jeg møtte noen hyggelige greske jenter som satt og koste seg på en benk. Jeg har jo lært en del gresk, men jeg tør ikke å bruke det, det er så teit. Det må liksom være helt perfekt før jeg er komfortabel med det, og det blir det jo aldri. Disse to kunne ikke så mye engelsk så her ble jeg tvunget og det gikk jo helt fint 🙂 Jeg tok bilder av de og fikk en hel fotosession foran solnedgangen tilbake. Synd at det alltid skjer når jeg går med shorts og joggesko og ikke når jeg har pyntet meg, haha.

Tilbake til den fantastiske utsikten fra rommet 🙂

Chania by night er kjempekoselig, med lys over alt 🙂

Anbefaler som tidligere nevnt å spise (og spesielt dra ut for drinker) på Nama Restobar og Barbarossa eller fine dining på Palazzo – i mine øyne de koseligste stedene i Chania, helt ved vannet. I tillegg så MÅ du sjekke ut Singaogi bar – en superkoselig bar midt inni gamlebyen som er bygget på ruiner.

Et annet sted som også er verdt nevne er Laganon som ligger i 69 Daskalogianni Street. En superkoselig lokal pasta- og pizzashappe med veldig god og billig mat. Små bord i gaten, langbord som deles med andre 🙂 Ikke sjøutsikt, men et sjarmerende sted der du møter lokale.

De har mye god is og dessert i Hellas, men en annen ting som alltid er supergodt er sitronslushen! Den smaker ekte sitron, ikke sånn søt og kunstig som man får her i Norge. Mye god i smak i lite kalorier, hehe 😉

Digg å dra med seg en sånn i varmen 🙂 Ellers anbefaler jeg å teste ut et par dessertsteder som du er glad i søtt: Kayak (is og vafler), Oneira Glyka Kentro (kaker), Cremeria Vienna (vafler, pannekaker, is), 13 sweeties and salties (is, vafler, crepes), Krepart (crepes) og Sketi Glyka (franske kaker).

Det var trist å dra fra Chania midt på natten, men jeg var glad for å sette kursen mot Kroatia, i stedet for å reise hjem, Etter to år i Norge så hadde jeg nesten glemt hvor fantastisk det er å være i varmen og kunne koble helt av. Nå er reiselysten skikkelig tilbake!

Det var forresten veldig enkelt og greit å booke coronatest på Kreta. Jeg gikk på nettsiden til flyplassen og fant ut hvilke sykehus som sertifiserte for testing i forhold til å fly. Deretter valgte jeg den som var nærmest meg som var Iasis Hospital. På nettsiden deres fylte jeg ut et skjema med informasjon om når jeg skulle reise, når jeg ønsket test etc. og så fikk jeg en mail med tidspunkt tilbake. Jeg dukket opp til timen, ble registrert, betalte kun tjue euro, ble testet og fikk resultatet på mail et par timer senere. Enkelt og greit 🙂

Se det første innlegget fra Chania her:  https://lisaskramh.blogg.no/sjarmerende-chania-pa-kreta.html