Two days in Naxos

Naxos er den største øyen i øygruppen Kykladene, og ble et naturlig stopp på vei fra Santorini til Mykonos. Naxos ligger ikke bare midt imellom de to mest kjente øyene, men prisnivået er også betraktelig lavere, så her fant jeg rom til under 500 kroner natten.

Jeg tok båt til Naxos fra den kaotiske havnen i Santorini. Fikk beskjed om å være der i god tid, men så lenge du har billett så er det egentlig bare tull. Ikke spesielt moro å stå i kø i en og en halv time. Tretti minutter holder fint. Billettene kan du hente ut i havnen, men du slipper unna mye kø hvis du gjør det på et lokalt reisebyrå i sentrum.

Med Blue Star Delos tok turen til Naxos Port rundt to timer. Veldig lik båt som fra Kos, med samme elendige matutvalg. Så om du ikke bare har lyst på junk så kan det kanskje være smart å ta med seg noe mat på disse båtturene.

Jeg ankom Naxos rundt klokken seks på ettermiddagen, til noe som føltes som fullstendig storm. Det blåste stikker og strå, og jeg strevde faktisk med å komme meg fremover med to kofferter og tretti kilo bagasje. Det blåste vann over kaien og sand fløy inn i øynene på meg når jeg slepte bagasjen oppover de 500 meterne til hotellet.

Esperides var et familiedrevet lite barokkinspirert hotell som lå ved Grotta Beach på the windy side of Naxos. Rommet var relativt lite, men til gjengjeld fikk vi en kjempestor og fin marmorbalkong. Veldig hyggelig dame som drev stedet, hun ordnet alt vi trengte, og var alltid tilgjengelig. Betalte rundt 500 kroner natten for dobbeltrom, litt billigere om man skulle ha enkeltrom. Frokost var også inkludert, men denne fikk vi dessverre aldri sjekket ut.

Etter innsjekk måtte jeg ut og utforske havnen og gamlebyen. Naxos er virkelig en øy som overrasket meg positivt. Nydelig gamleby med hvite kalksteins-belagte gater og små koselige butikker med hvite blondekjoler, brunt skinn og diverse souvenirer.

Alt er veldig sentrert med havnen i front og gamlebyen rett bak. Det er enkelt å spasere rundt og man får med seg mye på kort tid. Utrolig koselig i havnen, og nydelig solnedgang fra alle restaurantene der.

Flere steder har takterrasse – anbefaler virkelig å ta seg en drink på toppen der mens man ser solnedgangen. Nydelige farger på himmelen.

Et par steder du ikke må misse: PIZZABIT – fantastisk takeaway-sted med avlange pizzabiter i mange ulike varianter til bare tre euro per stykk. Supergod og perfekt om du er på budsjett, eller bare er tidenes pizzaelsker.

AKTAION – det mest magiske konditoriet på Naxos, og egentlig det beste sammenlignet med alle steder jeg var i Hellas totalt.

Her finner du ALT av kaker, is, vafler, makroner etc. Konditoriet minner veldig om en fransk patisserie og her kan du kose deg med alt fra sjokoladeterter til sitronterter til pistasjkaker til bærkaker. NAM!

APOSTOLOS – den beste middagen jeg hadde på hele turen. Superkoselig restaurant i gamlebyen der jeg fikk en nydelig grønnsakspasta med fløte og valnøtter. Masse vegetar på menyen, men også mye annet godt. Restauranten ligger midt i gamlebyen og kjennetegnes ved koselige hjemmelagede lykter som henger fra taket.

Det som også var SUPERGØY med Naxos var at Renate kom og joinet meg! Hun bestilte siste-liten-billett og ankom tidlig morgenen etter meg. Etter en kort joggetur i varmen så møtte jeg henne på kaien. Utrolig kjekt å få selskap!

Vi testet ut St. George Beach som er bystranden til Naxos – den lå cirka 1.5 km fra hotellet vårt. Fin strand med mange kafeer og barer rundt, men litt småsteiner akkurat der man skulle gå uti sjøen. Uansett en av de beste strendene jeg har sett i Hellas til nå. Men fy søren så dyrt å leie solseng. Tjue euro for to solsenger med parasoll! Jeg er vant til 2.50 per solseng på Kypros så det føltes veldig mye.

Vi koste oss på stranden – det var herlig og avslappende. Deilig å endelig få lande litt etter å ha løpt meg ihjel på de andre øyene for å få se mest mulig.

Det er forresten ikke så varmt på de greske øyene. Vi hadde rundt 26-27 grader på dagtid, og rundt 20 på kveldstid. Faktisk såpass kaldt at jeg måtte ha jakke på meg de fleste kveldene. Det var heller ikke nødvendig å bruke air condition noe sted. Veldig annerledes enn Kypros.

Mens Santorini har Oia for solnedgangen, så har Naxos Portara. Portara kalles også Apollos tempel og er en dørlignende ruin av et gammelt tempel som er plassert i havnen i Naxos. Herfra får du nydelig utsikt over byen og havet.

På Portara flokker folk seg sammen på kveldstid for å se solen gå ned i havet, og få med seg når himmelen lyser opp i vakre farger. Nydelig område, men på samme måte som Oia, litt for folksomt.

Det er gode turmuligheter på Naxos, så egentlig hadde jeg tenkt å gå fjellturen til Mount Zeus. Men tiden flyr når man er to stykker, så plutselig raste den bare avgårde. Begge dagene planlagte vi tur til Cine Naxos – byens utendørs kino, men vi valgte i stedet å prioriterte tiden i havnen og gamlebyen.

På det høyeste punktet i gamlebyen ligger Naxos Castle – følg de bratteste gatene til toppen og du ender på denne borgen, som også er et populært sted å se solnedgangen fra.

Naxos er en veldig koselig og behagelig øy å besøke. Utenom Portara så føles det som om det er lite turister der; god plass på stranden, god plass i gatene, ingen ventetid på restauranter og ingen køgåing. Rett og slett det perfekte stedet for en avslappet ferie, med unntak av litt for mye vind.

Den mest kjente stranden på øyen heter Plaka Beach, og den ligger en 20 minutters busstur fra havnen i Naxos. Plaka strekker seg 4 km og starter med Agios Prokopios, deretter Agia Anna, Maragas og til slutt bare Plaka som siste delen kalles.

Stranden er kjempefin, men veldig smal, så det føles litt trangt og stappet der med alle solsengene. Området er også litt mer øde enn bystranden, med landevei bak og flere trær i området. Jeg trivdes egentlig best på St. George. Der var det bedre plass, og litt mer byfølelse.

MEN, på Plaka var det mye billigere å leie solseng! Vi betalte kun åtte euro for to senger med parasoll. Vi kjente også på temperaturen i vannet, men det var kaldt så det fristet ikke å bade. Overraskende få mennesker uti sjøen også. På strandliv så er det få i Europa som kan slå Kypros – både på sandstrender, temperatur og badevann.

Det funket egentlig veldig greit å ta buss til Plaka. Vi kjøpte billett i havnen og betalte 1.80 euro hver vei. Anbefaler å kjøpe returbillett på samme sted, for det er ikke mulig å kjøpe billett på bussen.

Siste kvelden tok vi en drink på taket på 520, et utrolig koselig sted med inngang fra gamlebyen og takterrasse med utsikt over havnen. Fantastisk god strawberry daiquiri.

Vi sjekket også ut Toro som virket som et utrolig gøy og travelt sted om du har lyst å dra ut på Naxos. Sånn jeg forstod det så var Ocean Club eneste nattklubb der, men vi kom aldri så langt at vi fikk testet den ut.

En nydelig øy som jeg absolutt kunne tenke meg å tilbringe noen flere dager på 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg