What to do?

Som de fleste sikkert har fått med seg så har jeg sagt opp jobben min i Hallvard Lerøy og bestemt meg for å flytte fra Bergen. Det store spørsmålet alle stiller meg er: “hva skal du gjøre nå?”.

Drømmejobben min er jo uten tvil innenfor moteverdenen. Fashion journalism, fashion marketing, fashion strategy, fashion merchandising, fashion procurement, you name it. Jeg bor i feil land, Norge liker olje, gass og fisk og når det kommer til mote så hermer vi stort sett bare etter det de driver med i andre land. Har vurdert å ta et semester med moteledelse i New York eller Paris, men kommet frem til at selv om jeg sikkert hadde fått et fantastisk semester så vil det nok ikke åpne så mange dører for meg når jeg kommer tilbake. Moteindustrien i Norge er minimal og det er få som slipper gjennom nåløyet. Kontakter er det som gjelder og har man ikke det så slipper man sjelden inn. En ting er hvertfall sikkert og det er at om jeg skulle ende opp med å jobbe i Oslo så skal jeg ta motekonsulent utdannelse ved utdanningshuset på deltid! 🙂

Klær er kunst, og det er så mye fantastisk i denne verdenen 🙂

Det er så mye jeg har lyst til..og jeg klarer ikke bestemme meg for hva. Det jeg føler at jeg mangler i utdannelsen jeg har nå for å få en jobb jeg har lyst på er journalistikk. Vurderer derfor å bygge på med et semester i San Diego eller i New York. San Diego er gjennom Kilroy Education, koster litt mindre enn New York, men jeg stiller sist i køen i forhold til amerikanske studenter i forbindelse med valg av fag. Kjipt å ende opp med fag som ikke har med journalistikk å gjøre. I tillegg er du mye mer “by yourself” i San Diego enn i New York, som er gjennom Gateway College. Gateway College koster litt mer, men det er mye bedre organisert og man vet at man får de fagene man vil ha. Det er reportasjejournalistikk og foto, noe jeg tror vil passe midt i blinken for meg. San Diego frister litt mer fordi klimaet er bedre og de har fantastiske strender. Jeg ville også veldig gjerne bodd i New York, men jeg er redd for å bli shopaholic ved å flytte dit 🙂 I tillegg tror jeg at jeg vil treffe flere på min alder i San Diego..er nok mange unge som reiser gjennom Gateway..og jeg er jo ikke så ung lenger….:(

Tror ikke det hadde vært feil med et semester i San Diego 🙂

Hadde nok sikker elsket storbylivet i New York også 🙂

Et tredje alternativ er å ta reiserlederskolen til Star Tour eller Ving og jobbe en sesong som reiseleder. Jeg tror jeg kan lære mye av meg selv ved å gjøre det, møte fantastisk mennesker, få en fot innenfor reiselivsbransjen, og ikke minst få være i et herlig klima uten snø og kulde 🙂 Jeg tenker også at journalistikk kunne hjulpet meg til en karriere innen reiseliv…tror jeg kunne trives godt som reiselivsjournalist 🙂

Så er det spørsmålet om frivillig arbeid..noe jeg alltid har hatt lyst til, men som mamma og pappa ikke har vært så fan av. Jeg tror det kunne gitt meg utrolig mye å arbeide på et barnehjem eller en skole i et uviklingsland over en periode. Atlantis tilbyr dette i blant annet Guatemala, Ecuador og Sør-Afrika.

Sist, men ikke minst, og absolutt det fornuftigste valget: finne seg en jobb i primærindustrien i en by i Norge, slutte å drømme og begynne å betale ned på studielånet.

Hva tror dere???? Hjelp meg!!! 🙂

3 kommentarer
    1. Eg syns du bør velga moteledelse, reiseledelse blir så originalt 😉
      Ei motedronning i familien hadde vore kjekt å skryta av 😉

    2. Heisann Lisa!
      Eg syns du skal velga moteledelse, verker som det er det du brenner mest for 🙂 🙂
      Men siden du lurte på å jobba som frivillig, må eg lima inn ein link her..
      Då me var i Tanzania, så jobba vi frivillig og var på eitt barnehjem. Living water children center. Dei driver både barnehjem og barneskule for barn som har mista foreldra sine eller trenger ekstra tilsyn av andre grunnar. Detta var ein veldig fin plass, og dei menneska som arbeida der var heilt utrulege! Snille og gode som få, dersom nokon skal arbeida frivillige, så vil eg anbefala dei å reisa hit! Her får dei god oppfølging, og får gjort masse nyttig for herlege ungar som hungrer etter nærkontakt! Da er alltid andre frivillige der og, både frå Usa, Europa og Australia, så ein er sjeldan aleina 🙂 Men, da må seiast at det kan vera ganske tøft å jobba som frivillig der nede. Langt heimante, mange sterke inntrykk, og absolutt ikkje norsk comfort 🙂 men så verdt da, mtp erfaringar og opplevelsar ein får undervegs 🙂
      uansett, lykke te med valget ditt 🙂 🙂 spennande!!
      http://www.livingwaterchildren.org/aboutus.html
      Heimesida til Livingwater/yakini
      klem Maria

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg