Super-avokado

I dag vil jeg gjerne slå et slag for avokado. Det er den frukten som har aller mest fett, men dette fettet er bra for deg. Avokadoen er også veldig mettende, og bra for blodsukkerkontroll. Mesteparten av fettet er enumettet og kan være med på å redusere hjerte- og karsykdommer ved å redusere det farlige kolesterolet LDL. Frukten er også rik på folat (viktig for dannelse av friske røde blodceller og forebygger fosterskader), C-vitamin (antioksidant som beskytter kroppen mot frie radikaler og fremmer jernopptaket) og kalium (blodtrykksenkende og regulerer væskebalansen i kroppen). Det eneste du må huske er at den har mange kcal i forhold til vanlig frukt så du må passe på mengden hvis målet er vektreduksjon. En avokado inneholder nærmere 300 kcal (100g = 185 kcal).

Avokado kan brukes i salater, på skive, i dressinger og sauser, og i bakverk. På bildet over ser du smashed avokado toast – en frokost/lunsj som har blitt utrolig populær i USA det siste året. Da erstatter du smør med avokado på brødskiven og får en sunnere vri. For de som ikke liker smaken (og konsistensen) av avokado, som meg, så kan den også erstatte smør i bakverk. Og da kjenner du ikke smaken, jeg lover!

Her har jeg bakt brownies med avokado (i stedet for smør), og det smaker helt nydelig 🙂 Oppskriften finner du HER🙂

Ellers finnes det jo tusen bruksområder for deg som er glad i avokado. Den kan brukes i alle typer salater, i guacamole, til fisk og skalldyr, og alle meksikanske retter. Mos avokado og krydre den for å få erstatning for saus/dressing.

Jeg leste et tips på nettet til hvordan man kan unngå at avokadoen blir brun. For det skjer jo virkelig med en gang. Det er ofte jeg har brukt halve og så har jeg endt opp med å måtte kaste den andre halvparten fordi den er helt brun. Usj. Tipset er å la steinen ligge igjen i avokadoen. Drypp noen dråper sitron eller lime på den og pakk den inn i plast/aluminium og ha i kjøleskap. Spent på om dette fungerer 🙂

Så sett i gang, eksperimenter deg frem til en god avokadorett 🙂 Har du allerede en favoritt? I så tilfelle vil jeg gjerne høre 🙂

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg