Utstyr til maraton

Flere har lurt på om jeg må ha noe spesielt utstyr når jeg skal løpe maraton, og hvor mye det koster. Det er noen ting jeg har måttet investere i som jeg ikke har trengt når jeg har løpt intervaller og langkjøring opp mot 10 km. Før jeg begynte å trene mot maraton trente jeg også innendørs, noe som krever mindre klær (og utstyr) enn utendørs løping. Det første jeg opplevde når jeg begynte å løpe ute var at jeg fikk veldig vondt i beina – spesielt i knær og hofte. Jeg fant derfor ut at jeg måtte ta turen til Løplabbet for å ta en løpetest. Der fant de ut at jeg trengte sko for overpronasjon, fordi jeg lander på innsiden av føttene først. Jeg har tidligere brukt Nike Pegasus – sko med normalpronasjon. Jeg investerte i New Balance-skoene dere ser på bildet over og de kostet 1700 kroner – da var løpetesten inkludert. Disse skoene har vært veldig gode i opptreningen – hoftevondten forsvant etter hvert, og det ble litt bedre i knærne. Litt vondt har jeg alltid etter langturene uansett, men dette har nok mye med tilvenning å gjøre – og så er vi jo ulike. Noen tåler løping bedre enn andre. 

I tillegg har jeg måttet investere i drikkebelte – for å ha med drikke og energi på langturer. Over 20 km så har jeg beltet med. Løpehansker er også kjekt å ha på kalde dager! Jo lettere jo bedre siden du sikkert må ha de i lommen etter hvert. Drikkebeltet kostet 279 kroner på XXL – det var en julegave, og hanskene kan du få til 100 kroner. 

En GPS-klokke er helt uvurderlig! Jeg kunne ikke løpt som jeg gjør uten den kjære TomTom-klokken min. Den har ikke pulsmåler, men den måler distanse, hastighet og tid – noe som i mine øyne er helt nødvendig på langtur. Det gir hvertfall meg stor MOTIVASJON og hjelper meg til å ha kontroll på løpefarten. I tillegg får du et kjekt løypekart med informajon om turen som du kan studere når du kommer hjem, Jeg betalte 1300 kroner for klokken. Pulsmåler føler jeg ikke behov for da jeg hadde det i flere år, og ble så avhengig av det at jeg mistet litt treningsgleden uten. Da droppet jeg det, og føler jeg har god pulskontroll uten. Musikk er i mine øyne helt NØDVENDIG på løpetur – det gir ekstra motivasjon. Jeg har aldri mobilen med meg på langtur, men bruker den lille ipod shufflen min. Den har en klips på siden så den henger fint på t-skjorten/jakken. I tillegg har jeg en hårklemme som jeg fester øretelefonene med til jakken. 

Energigele måtte jeg kjøpe inn da jeg alltid ble dårlig etter langtur. Kroppen var rett og slett helt tom for karbohydrater. Etter at jeg begynte å fulle opp underveis – etter ca. 1.5 time med løping, så har jeg følt meg mye bedre etterpå. Jeg betaler 100 kroner for en pakke med tre. Smaker ikke noe godt, men gjør nytten. De beste er rasberry og lime.

Sist men ikke minst så er det avbildet vaselin. Når du løper så langt så dukker det opp gnagsår på steder du ikke visste det gikk an  få gnagsår…hehe! Da er det greit med vaselin. En boks koster 30-40 kroner og varer en stund 🙂 Jeg smører hele veien rundt halsen/kragebeinet, i området rundt trenings-BHen og på innsiden av armene mot summen på t-skjorten. Når jeg løper veldig langt får jeg gnagsår uansett, spesielt hvis det regner – men vaselin reduserer det litt 🙂 

Når det kommer til klær så sier Jack Waitz at du alltid skal ha såpass lite klær på deg at du fryser litt når du starter å løpe. I Los Angeles har jeg derfor planer om å bruke en 2XU shorts og en singlet. Men på alle løpeturene mine her i Norge så har det vært kaldt, og dårlig vær – stort sett regn, sludd eller snø. Derfor har jeg måttet ha mye mer klær på meg her. Jeg investerte i en 2XU varmetights som har vært helt fantastisk. Den kostet 1500 kroner, men har allerede vært verdt hver eneste krone. Jeg merker også veldig stor forskjell på kompresjonstights i forhold til andre tights. Spesielt at undikk etc holder seg på samme sted hele tiden! Haha! På overkroppen bruker jeg en langermet ullgenser og en vindjakke som er vannavstøtende. Den er ikke vanntett i mye regn, men tåler en byge. Trenings-BH-ene mine er alltid fra Victoria Secret. Etter at jeg fant de for snart tre år siden er det ingen som kan måle seg 🙂 

Så er det selvfølgelig billetten til maratonet du ønsker å løpe 🙂 I LA er det dyrt – det er fordi store deler av billetten går til veldedighet. Billetten kostet 1700 kroner. Og så kommer selvfølgelig reisen til og fra LA. Men det trenger jo ikke være så dyrt- du kan jo løpe i Bergen eller Oslo. Løypen i LA var min store motivasjon til maraton. Den kan dere lese mer om i DETTE innlegget. I tillegg har jeg løpt to halvmaraton i Bergen, der koster billetten 400 kr per gang. Løp for 2016 i maratonkarusellen i Bergen finner dere nederst HER.

Hvis det er noe annet dere lurer på i forhold til utstyr og kostnader på en maraton så er det selvfølgelig bare til å spørre 🙂  Alle innleggene som handler om maraton ligger HER.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg