Athens riviera og arkeologisk museum

God morgen! I går startet vi dagen på stranden. Etter en lang sightseeing-dag var det herlig med litt relaxation på Athens riviera. Vi valgte Voula fordi det ikke er så langt fra byen, men det finnes flere muligheter 🙂 Stranden kan vi absolutt ikke klage på! Prisen på 4 euro per person inkluderte solseng og parasoll for den som ville ha det. Mamma var den eneste av oss som badet, vi andre syns vannet var for kaldt 🙂 Imponert over at hun kom seg uti! To ganger til og med 🙂

Etter noen timer på stranden var det pappa sin tur. Da bar det i vei til National Archiological Museum – Athens største museum der de hadde samlet skulpturer, vaser og ornamenter over flere etasjer. Jeg er veldig glad i å se på gamle bygg og imponerende reisverk som Acropolis her, Sagrada da familia i Barcelona og Duomo i Milano. Men museum, det er kjedelig det. Så Fredrik, mamma og jeg brukte max en time på museet, og resten av tiden tilbragte vi på kafeen. Pappa brukte flere timer på å sige rundt. Som Fredrik sier: “jeg skulle ønske jeg syns dette var litt mer spennende”. Når vi var på Yves Saint Laurent-utstillingen i Brussel derimot, DA var jeg i mitt ess!! 🙂

Pappa fornøyd etter å ha kikket gjennom det gigantiske museet 🙂

Videre dro vi tilbake til hovedgaten Ermou. Da ble det yoghurtis! Her i Hellas får du faktisk ikke tak i alle de usunne valgene du får hjemme. Frukt og nøtter er fyllet du kan ha på, i tillegg til en sjokoladesaus som stivner når du heller den over isen. Ingen smågodt eller sjokoladebiter. Kanskje like greit, så slipper man å velge feil. Godt var det hvertfall! 🙂

På kvelden fant vi ut at vi hadde en takterasse på hotellet med utsikt over hele byen. Acropolis er nydelig når det er opplyst på kvelden:)

Her er Lycavittos Hill, Athens høyeste punkt 🙂

I dag har vi siste dag i Athen – den første halvdelen skal brukes til å se enda mer ruiner og gamle byggverk, mens den andre skal brukes til å shoppe! Yahoo! Gleder meg til å utforske butikkene i Athen 🙂

Hei fra Athen

God morgen fra Athen! Beklager fraværende blogging de siste dagene, men her er det travelt! Vi er på beina fra morgen til kveld så det blir lite tid til å sette seg ned foran pc-en. Nå fikk jeg et par timer på morgenkvisten mens de andre sover 🙂 Fredag kveld dro vi til Flesland der vi bodde på flyplasshotellet. 07:00 gikk flyet fra Bergen til København der vi hadde 6 timer før neste fly. Det var altfor lenge for å sitte på Kastrup så da tok vi toget inn til sentrum. Veldig greit – 36 danske kroner og 12 minutter til Hovedbanegården.

København var omtrent like kaldt som sist, og ikke særlig forskjellig fra hjemme. I underkant av 10 grader, og med regnbyer innimellom. Vi gikk gjennom Strøget, til slottet og tilbake. Skulle spise lunsj på Hard Rock cafe, men der var ventetiden for lang så da ble det yoghurtis i stedet. Haha sånn er det å være på ferie.

Det var andre boller å komme til Athen! Flyet tok ca. 3 timer for København, og vi var fremme på hotellet rundt kl 20 lokal tid lørdags kveld. Da var det rett ut i gatene og orientere seg. Vi fant Ermou street – hovedshoppinggaten, og Monastiraki square – et av Athens travleste torg. Spiste middag på en lokal restaurant i området – typisk gresk med grillet kjøtt, grønnssaker og tzatziki. Gikk gjennom Ermou til enden, og fikk med oss presidentpalasset. Det var kjempefint når du kom opp og så fontenen foran, men litt skuffende når du gikk forbi fontenen og kom opp i en hovedvei der palasset lå på andre siden av gaten. Da ble det like kjipt som slottet i Danmark. Helt sterilt. Hva skjer med blomster, hager og farger liksom?! 🙂

I går startet dagen på Monastiraki flea market der vi gikk og kikket i bodene en times tid før vi dro opp til Akropolis for å se de gamle ruinene av templer og oldtidens Hellas. Dette er noe jeg har hatt mye om i kunsthistorietimene på videregående, så det var veldig spesielt å se de ulike templene og kunne skille mellom doriske, joniske og korintiske søyler. Haha! 🙂 Parthenon – Afrodites tempel – var jo det aller gøyeste – endelig fikk jeg se det! Men det var mer ødelagt enn jeg hadde trodd, og restaureringsarbeidet har pågått siden 1983.

Utsikt over byen fra Acropolis.

Videre fra Acropolis fikk vi med oss Hadrian’s arch, Temple of Olympian Zevs, Agia Ekaterini church, Panathenaic stadium (som også er i bruk i dag) og sjarmerende National gardens. Ved palasset /kongressen der fikk vi servert nydelig middag! Det er den beste maten jeg har spist på veldig veldig lenge! Pepperbiff med grønnsaker og sopprisotto som tilbehør! Nam nam nam!

Etterpå måtte vi leke oss litt på den røde løperen som fører opp til kongressen…hehe 🙂

Anbefaler alle en tur gjennom National Gardens..man liksom ut av byen med en gang – Athen sitt svar på Central park, men betraktelig mindre 🙂 Her er en liten innsjø, fuglepark, fiskedam og minidyrepark med geiter og kaniner. Også fine løyper for jogging vil jeg tro, om enn kanskje noe kort

Vi avsluttet dagen på Lycavittos Hill – tok tog (samme type som på Fløien) opp til byens høyeste punkt på 277 meter. Et lite fjell med en kirke på toppen – St. George’s. Tente lys for besto og besten. Rundt kirken var det bygget en restaurant, og der satt vi oss ned og nøt utsikt over den gigantiske 11 millioners byen i solnedgang. Så gikk vi trappene og svingene ned igjen til byen.

Det var oppsummeringen av en flott og innholdsrik dag i Athen. I dag skal vi ha en litt mer avslappende dag, hvertfall første delen. Vi skal til Glyfada, Athens riviera. Satser på noen late timer på solsengen, og lunsj på marinaen. Etter lunsj blir det National Archiological Museum, visstnok Athens største.

Ha en nydelig dag, og en flott start på uken folkens! Håper godværet kommer hjemme også snart, for 28 grader….det gjør virkelig livet bedre! 🙂 Klem fra Athen!

This years summer holiday

I år går sommerferien til Athen og Kypros. Før jeg drar til Kypros skal hele familien på en liten weekendutflykt til Athen. Det blir tre dager med gamle ruiner, kirker, god mat, shopping og mye historie! 🙂 Gleder meg veldig til å se en NY by! Og gjett om vi skal bevege oss mye…satser på varmegrader nok til shorts, sandaler og singlet! 🙂 

Vi skal ikke bo så langt fra Syntagma square der parliamentet ligger. 

Og shoppinggaten Ermou 🙂

Så går turen direkte fra Athen til Kypros. Det kostet ingenting med flybillett, og turen tar ca. 90 minutter! 🙂 Skal starte med noen dager i min elskede Larnaca : Herregud som jeg gleder meg til å komme tilbake! Det føles som hjemme 🙂

Blir også et par dager i hovedstaden Nicosia – trives veldig godt i gamlebyen der..koselige fortauskafeer 🙂

Denne gangen lurer jeg også på å ta et par dager i Limassol – jeg har aldri likt byen spesielt godt, men kanskje på tide å gi den en ny sjanse? 🙂

Så snakker vi også om en jentetur til Pafos?! Håper vi får det til! 🙂

Og så Ayia Napa da selvfølgelig! Stedet der jeg har jobbet og bodd flere ganger, der jeg har masse venner, og der noen av verdens herlgste strender befinner seg. Jeg gleder meg MAX!! 🙂 🙂 Marion kommer også ned 10 dager i løpet av oppholdet og da skal vi ha det moro! 🙂

Kanskje en tur innom Senior Frogs for å hilse på gamle kjente?

Det er ikke mer enn fire uker til vi drar, og gud som jeg gleder meg til nye opplevelser, late dager på stranden, brune bein, gode venner, yoghurtis, herlige treningsøkter, joggeturer langs stranden, store fruktfat og gode middager! Cant wait for you summer 🙂 

Flashback Miami

Tenk at det allerede er et helt år siden jeg var i Miami med AFPT og tok personlig trener utdannelse. Det var 5 fantastiske uker sammen med en herlig gjeng og utrolig dyktige forelesere! Vi trente inne, vi trente ute, vi hadde en hel haug med forelesninger, og bare noen få fridager. Allikevel kan denne opplevelsen oppsummeres som en av de beste i hele mitt liv! Og det beste av alt…det var varmt hele tiden! 🙂

Soverommet som jeg delte med Anita, verdens morsomste roomie. Leilighetene var kjempefine, kunne bodd lenge der!:)

Første skoledag var vi over gaten og spiste lunsj på en kubansk restaurant! Rart å tenke på at på dette bildet kjente jeg ingen av disse folkene 🙂

David Barton ble vårt faste gym, der vi både trente og hadde forelesninger/treningsøkter og teknikkterping.

Muskelboken var med over alt, også på bassengkanten 🙂

Første frikvelden vår var vi ute på South Beach (Ocean). Det var gay parade, og alle barene var preget av det, med masse fargerike drinker og plakater 🙂

Traff de kuleste gay guys ever! Og med de sykeste hælene! De var fra Puerto Rico, og jeg husker jeg sa til dem at dit skulle jeg innen 2015 🙂 Jammen klarte jeg det 🙂

Verdens morsomste og herligste roomie 🙂 På favorittpizzastedet Spris! Nam nam! Kjenner at jeg snart må tilbake til Miami! Jeg var der i november 2013, april 2014, oktober 2014, så egentlig burde jeg vært der akkurat nå! 🙂

Fridag nr 2 ble brukt noen timer på stranden før vi dro og shoppet på Sawgrass! 🙂

Det ble mye rask mat der nede, så midt i oppholdet fant jeg ut at nå var det skjerpings og kjøpte meg badevekt. Det morsomme er at rett etterpå dro Maren og jeg og kjøpte verdens største pizzastykke! Haha..”ferielykke”! 🙂

Det ble en del powerwalks nede i varmen. Så utrolig herlig å gå tur med musikk på ørene når solen steker 🙂

Den fine gode gjengen 🙂 Siw, Cecilie, Anita, Maren, Magne, meg og Kjetil. Miss u guys! 🙂

Klar for crossfitsenteret!!! Sammen med UTETRENINGEN med flinkeste Tomas Fjeldberg var det seriøst den beste dagen i Miami! Full guff på anlegget, markløft, knebøy, lek og moro! Give it back!

Sobe crossfit centre 🙂

Having fun 🙂

Pause i varmen utenfor wholefoods – det beste supermarkedet!

Hele den fine gjengen samlet 🙂

Med Einar Svindland og Martin Norum, to av våre kjempeflinke forelesere/instructors! 🙂

Oppholdet i Miami er som sagt en av de beste opplevelsene i hele mitt liv. Det å komme der og vite at du har så mange dager foran deg på et så fantastisk sted, det er helt magisk! Like skuffende var det når det var over, og vi måtte dra tilbake til Norge. Et liv i varmen er absolutt det jeg er laget for, og med en sånn gjeng var det helt amazing.. Skulle ønske jeg kunne gjøre det hvert eneste år 🙂

Two cold days in Copenhagen

Hei, og god påske! Jeg er tilbake fra København, en by rikere på listen 🙂 Synd var det bare at det var ISKALDT og regnet/sluddet hele tiden. Så jeg fikk virkelig ikke det gode inntrykket av byen som jeg føler alle andre har. I stedet for alle sightseeingene jeg hadde planlagt så ble det mest innendørs shopping, og MYE spising av feil sort.

Jeg bodde på et billig hotell (Zleep) rundt Tivoli og tok en taxi til havfruen. Jeg elsker å gå når jeg er i nye byer, og kan gjerne gå hele dagen..når det er OPPLETT. Her var det en grad, og regnet bortover. Avstandene i København er veldig korte, og man kan i teorien gå til alt. Skuffelen var derfor stor når jeg måtte ta taxi over alt. Jeg gikk fra havfruen til slottet, Nyhavn og gjennom Strøget, og etter 5 min knakk paraplyen. Da kjøpte jeg meg en stygg lue som jeg trykte godt nedover ørene resten av turen.

Amalienborg var skuffende! Utrolig kjedelig og sterilt slott. Hva skjedde med blomster og grønne områder rundt?

Denne kirken i nærheten var litt finere 🙂

Og så Nyhavn da! Stedet som alle elsker, og skryter over! Jeg brukte 5 min på å løpe gjennom gaten før jeg søkte ly på et toalett i enden. Så fant jeg vaffelbageren, og der startet etegildet i København. Hva annet skal man gjøre på når været er sånn? 🙂

Fortsatte med en italiensk pizza på Ristorante Pompeii på Kultorvet.

Masse fine kaker og bakverk på kafeene i Copenhagen. Lagkakehuset og Holms cafe imponerte med utvalget! Var også innom markedet Torvehallerne  som minnet mye om Mathallen i Oslo. Jeg elsker sånne steder! Men fordi jeg akkurat hadde spist pizza så ble det bare en kikkerunde der 🙂

Gråbrødretorvet var koselig med sine fargerike bygninger 🙂 Det lå opp en sidegate fra Strøget.

Jeg fant Mads Nørgård, men det ble ikke noen nye skatter derfra. Shoppingen i København var ikke like bra som jeg hadde forventet så kofferten som veide 5,4 kg på vei bort var bare 10,2 kg på vei hjem. Det er ikke likt meg! 🙂 Ikke et eneste par sko! 🙂

Tivoli fikk jeg heller ikke besøkt dessverre. De hadde offisiell åpning 1. april – dagen etter jeg kom hjem. Uansett hadde ikke været vært bra nok til å gå rundt der.

En tur innom Hard rock cafe for å spise min elskede twisted mac, chicken and cheese måtte jeg også. Dere kan se at påskeferien startet tidlig for min del 🙂 Haha jeg må le. Til gjengjeld så var den over når jeg kom hjem 🙂 Nå er det tilbake på diett 🙂

Frokost på MAD! Fantastisk supermarked med herlig utvalg på jernbanestasjonen (Hovedbanegården). Brødet til danskene er uslåelig! Kombinert med brie og granateplekjerner sier jeg bare nam! 🙂

Hadde store planer om piknik i hagen foran slottet på Frederiksberg. I stedet ble det en lyntur gjennom Gammel Kongesvej før jeg søkte ly på Frederiksbergsenteret. Der var det mange rare butikker, og jeg mistet litt gnisten. Dro rett til byens andre shoppingsenter – Fisketorvet – som var litt bedre 🙂 Spesielt matutvalget..haha…jeg skjønner ikke at det er mulig å spise så mye på to dager!

På buffetrestauranten Cyprus spiste jeg laks, poteter og grønnsaker. Smakte godt med noe skikkelig mat etter all dritten 🙂 Ikke akkurat Kypriotisk mat men…den var stappfull av folk, og ventetid for å få bord.

Jeg fikk dessverre ikke et skikkelig inntrykk av København på disse to dagene. Christiania fikk jeg ikke besøkt, heller ikke Frederiksberg slik jeg ville, og Tivoli. Nyhavn føler jeg bare at jeg har sett på et postkort. Turen kan oppsummeres på følgende måte: den lille havfrue, slottet, mat, shopping, mat, shopping, mat, shopping. Repeat. Greit å ha besøkt København, men det blir nok ikke første stedet jeg drar tilbake. Da skal jeg være sikker på SOL og varmegrader! Da kan jeg tenke meg at Nyhavn og Frederiksberg er koselig 🙂

Shopping in Gdansk and goodbye

Jeg føler at våren nærmer seg, og jeg elsker det. Vårmagasinet til Harper’s Bazaar var preget av sommermote og lettkledde mennesker. Ja til gylden hud og masse sol! 🙂 Jeg som var så flink og ikke kjøpe meg noe som helst nytt de første to månedene av året har nå sprukket helt fullstendig. Er det ikke sånn det er med mat også? Man unngår alt og til slutt går man på en major smell 🙂 Det gjorde jeg i Polen! Og jeg kjenner at jeg bare har lyst å fortsette…for det finnes ikke så mye som slår en real shoppingrunde!! Utenom sol og sommer da såklart 🙂

Det var sol i København i går også, jeg hadde 3.5 timer der mellom flyene, og benyttet tiden på restauranten til Lagkakehuset, i solsteken. Selv om det var innenfor vinduene så var det herlig 🙂

Lagkakehuset er FARLIG! Der har de mye godsaker!! Jeg har virkelig ikke vært flink med kostholdet på Polen-turen, det har blitt både pizza og kake, og i går avsluttet jeg med en Sarah Bernard på Lagkakehuset! Hah! Det merkes, og i dag er det tilbake til rutiner.

Seks par sko fikk jeg med meg fra Gdansk! Jeg har funnet en skobutikk like med markedet som heter Step by Step, der finner jeg alltid noe! Den er knøttliten og stappfull i billige sko 🙂 Det ble en fin kombo av skoletter, stiletter og ballerina 🙂

Deodoranten og tannkremen min finnes selvfølgelig ikke i Norge lenger (alle mine favoritter blir tatt av markedet..sikkert meg det er noe galt med som liker det som ingen andre liker:)) men i Polen har de begge deler, så jeg må alltid hamstre! Samme når jeg er på Kypros 🙂 Jeg har en ting for tannkrem..jeg kan ikke bytte…har prøvd meg gjennom de fleste, men syns alle smaker helt grusomt. This is the one and only! 🙂

En gul kåpe fra Stradivarius og to treningsjakker til utendørs tur/joggetur. Det hadde jeg litt manko på, håper disse tåler litt vind og regn 🙂

En gul bluse (den kjøpte jeg på HM i Oslo) og to enkle topper fra New Yorker 🙂

Og så ble jeg inspirert av Kristin fra Styleconnection! Disse kjolene er ikke min stil i det hele tatt, men jeg syns alltid hun får sånne slaskeplagg til å se så kule ut, så jeg tenkte jeg skulle gi det et forsøk selv 🙂 Med pumps så kan det kanskje bli kult!

Litt tilbehør er alltid moro 🙂

Og så kom disse sånn at ut av kofferten 🙁 Godt det ikke var designer…:)

Marlena og Alicja inviterte meg med ut på pizza siste kvelden, og vi hadde en hyggelig aften 🙂 Jeg ble kjent med disse to jentene på min første tur til Polen, og etter fem turer har vi nå fått ganske god kontakt 🙂 Veldig bra arbeidsmiljø der nede i site teamet, alltid like kjekt å være hos de! Dessverre så var dette min aller siste tur til Polen for Kværner, så det var litt trist å si hadet til alle. Kan jo krysse fingrene for at vi treffes igjen en gang i fremtiden. For min del har jeg sett Gdansk, og Gdynia, og vel så det, så jeg tror tviler på det kommer til å bli min første destinasjon i fremtiden 🙂 En hyggelig by, men når du har sett ting så har du i grunn sett det 🙂 Ikke helt som London og L.A. der du bare kan dra igjen og igjen 🙂 Hvis du ikke er på jobb da såklart…

Nå er jeg trygt hjemme igjen, og skal ha et par dager på Stord før det blir Egersund på jobb i helgen. I dag hadde jeg tenkt å se Askepott på kino, men så går den bare med norsk tale…bah 🙁 Da får jeg finne på noe annet i stedet 🙂 God onsdag!

Sopot og shopping

Søndagene har de fri i Polen. Vi dro derfor på sightseeing i Sopot og Gdynia. Sopot hadde jeg aldri vært før, så det var kjekt å endelig få se byen 🙂 Har vært fem ganger i Gdansk/Gdynia uten å få med meg Sopot, så det var på tide! Var en liten, men hyggelig by, med en nydelig strandpromenade. Men fy søren så kaldt det var i går! Rundt 5 grader og iiiiiskald vind! Til tross for ull og vinterjakke så var jeg gjennomfrossen hver gang vi gikk tilbake til bilen. Det tar virkelig bort litt av sjarmen. Tipper det er nydelig der om sommeren!

Når vi kom tilbake til Gdansk slapp de andre meg av på Galeria Baltycka (som jeg for første gang lærte at uttales Bavtykja..what?!) for en liten shoppingrunde. Rart med det..første gang jeg var der syns jeg senteret var så stort…nå er jeg gjennom alt på et par timer 🙂 Fikk kjøpt gul jakke (yahoo) og gul dressjakke til mamma. Så ble det litt smådill, fant egentlig ganske lite denne gangen. En jakke til å gå tur med når jeg kommer hjem har jeg investert i! På tide å begynne å bevege seg litt mer! Et par timer på trening til dagen er virkelig ikke nok bevegelse når man har kontorjobb og sitter i ro resten av dagen.

Søndagen er jo egentlig jobbedag for meg (fitness nutrition) så jeg måtte tilbake til rommet for å sende litt tilbakemeldinger på kostplaner. Var ute og spiste med to polske jenter på kvelden, og dro tilbake på hotellet for å gjøre ferdig kost/treningsplanene utover natten. Er ikke alltid like enkelt å kombinere eget firma med jobbturer, men alt går så lenge man liker det man driver med! 🙂 Legger ved noen bilder fra turen vår i går 🙂

På Galeria Baltycka var det fashion show, og jeg kjenner virkelig hvor mye jeg savner moteindustrien, og å få studere og jobbe med det 🙂 Jeg ble helt oppslukt når modell etter modell inntok catwalken 🙂

Brrr fra Gdansk

Her i Gdansk er det kaldt! Det var en overgang fra vårdagen jeg fikk i Oslo på fredag. Men været er fint her også, selv om det ligger rundt 3-5 grader. Gårsdagen startet halv 6, og kl 18 var vi tilbake fra kontoret og kaien. Det ble 7 timer ute på kaien i verneutstyr, og herregud så kaldt det var! Spennende å få med seg operasjonen til flammebommen, men det var jammen godt å komme tilbake på rommet også 🙂 Det ble en laaaaang dusj, og etter å ha løpt over veien for å kjøpe litt mat og hårbørste (som jeg glemte å pakke) så ble jeg værende i denne sengen resten av kvelden. Jeg sovnet halv ti! Haha 🙂 Etter 3 timer søvn dagen før og så mye frysing så tror jeg at jeg var ganske utslitt 🙂  

Jeg elsker store vinduskarmer…her kommer jeg nok til å sitte en del når jeg er på rommet…:) Skulle bare hatt beach view 🙂

Fikk rasket med meg to bikinier, et par bukser og et par solbriller i går kveld før jeg dro tilbake på rommet 🙂 Summer feeling!

I dag våknet jeg frisk og uthvilt halv åtte, og en løpetur på mølla gjorde godt på morgenkvisten! Nå er jeg snart klar for å treffe resten av gjengen. VI skal til Sopot og Gdynia i dag 🙂

Ønsker alle en nydelig søndag så snakkes vi senere 🙂

Reiseplaner Afrika

Jeg må bare dele en gledelig nyhet med dere! 🙂 I oktober fyller pappa 60 år, og da skal vi til Afrika! 🙂 Vi starter i Namibia der vi skal besøke flere steder og byer, og avslutter i Cape town. Ingen av oss har vært på disse stedene før så det blir spennende! Gleder meg til ny familietur, og masse nye opplevelser 🙂

Etter å ha tilbragt noen dager i hovedstaden Windhoek i Namibia, drar vi nordover mot Etosha National Park for noen dager med safari. Jeg er den eneste i familien som har vært på safari før, det var i Kenya i 2003. Tror dette blir en veldig spennende opplevelse for oss alle, håper vi får se masse dyr! 🙂

Så drar vi videre til havnebyen Swakopmund der vi skal tilbringe et par dager. Her blir det nok badekos og sightseeing. Hører at det skal være minst 35 grader i Namibia på den tiden..det skal bli herlig 🙂 Så utrolig lei av å fryse nå!

Videre venter verdens høyeste sanddyner i Sossuvlei, der vi skal på fottur! Liker at det blir en litt sprek ferie 🙂

Etter ca. 10 dager i Namibia flyr vi til Cape Town der vi skal slappe av og utforske byen i fire dager. Vi skal bo på Victoria og Alfred Waterfront, og så blir det nok utflykter både til Robben Island, Cape of Good Hope og andre kjente steder.

Hvis det er noen som har vært i Namibia eller Cape Town før så tar vi veldig gjerne imot tips om serverdigheter og gode restauranter? 🙂

London shopping and afternoon tea

Åh shopping i London, det finnes ikke mye som slår det! Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at shoppingen i London er bedre enn i USA (utenom Nike som er umenneskelig billig i USA). Høydepunktet denne dagen var jo selvfølgelig VICTORIA BECKHAM sin butikk i Dover Street. Det er den eneste Victoria Beckham-butikken i verden, og den ble åpnet i September i år, så den er ganske ny 🙂 Victoria er jo en av mine absolutt største moteforbilder, så det var en stor opplevelse for meg å besøke butikken hennes 🙂 Ta tuben til Green park og følg Picadilly til du ser Dover Street. 100 meter opp til venstre så er du der 🙂 Hun har så masse fint! Jeg får både julegave og bursdagsgave derfra, og jeg gleder meg max!! 🙂

Koser meg inne i butikken til Victoria 🙂

En litt annerledes julepyntet butikk…Victoria har selv stått for dekoreringen, som i tillegg til jul, også symboliserer AIDS/HIV-jobben som hun gjør. En viss sum av det hun selger går til støtte for AIDS. Derfor røde røtter/grener på juletreet nederst (øverst). I tillegg hadde hun brukt sine egne røde kjoler og vesker i kolleksjonen.

Fortnum and Mason, en erværdig gammel department store, ligger også på Picadilly. Den er så utrolig fin! Og til jul var den overdådig dekorert, vi fikk skikkelig julestemning av det. Besøk den neste gang du er i London 🙂 Det var her vi hadde afternoon tea, og teutvalget i første etasje er helt sinnsykt. Så hvis du er glad i te så vet du hvor du skal gå 🙂

Fra Picadilly gikk vi videre inn i Regent Street. Her er det mange fine butikker, blanding av Zara/Mango og litt finere butikker. 

Karl Lagerfeld åpnet butikk der i vår, og den måtte vi jo selvfølgelig besøke. WOW sier bare jeg! Jeg falt pladask for en veske med en gang jeg kom inn i butikken. Med en superHOT mann og kjempegod service fra en hyggelig fransk dame så klarte jeg ikke å gå fra den.

Til tross for at jeg må leve fattig de neste månedene, så tror jeg virkelig at denne kommer til å bli en favoritt i veskesamlingen 🙂 I love it!

Så måtte vi selvfølgelig innom Oxford street. Tiden flyr virkelig i London, så det var ikke mange butikkene vi fikk besøkt. Men den viktigste var vi innom: Topshop! 🙂  

Som vanlig endte vi opp med å kjøpe en ekstra koffert etter shoppingen..har aldri vært i London uten. Haha 🙂 Vi spiste nydelig pepperbiff på Angus Steakhouse i Oxford street før vi dro videre til Trafalgar Square for å se på det norske juletreet vi har hørt så mye om.

Og for en skuffelse! Herregud for et pinglete juletre! Man kunne se hele stammen, og det føles ut som det skulle rase bare det kom et vindpust. Syns det er pinlig at vi sender et så stygt tre til et så kjent sted. Burde kanskje lagt litt mer effort ned i det 🙂

For første gang ever så dro vi til Harrods. Der har jeg faktisk aldri vært! Utsiden var nydelig, dekket av julelys. Men innsiden var ikke fullt så imponerende. Det var så utrolig dårlig oversikt!! Vi måtte spørre fem ganger bare for å finne et toalett, og vi fant ingen oversikt over hvor ting var uten å bare gå, gå, gå til vi fant det. I tillegg var det stappfullt med folk. Ble bare irritert, og endte med å gå ut derfra uten å kjøpe noe som helst.

Klarte å snike et bilde av noen kaker. Kaker i England er sikkert finere enn de smaker 🙂

Og så afternoon tea da dere! Det må jeg fortelle litt om, for det var en opplevelse! 🙂 Som tidligere nevnt så var vi på tesalongen på Fortnum and Mason. Der var det dress code, og fint selskap. Vi hadde forhåndsbestilt billetter for afternoon tea er blitt veldig populært. Dyrt er det også, 45 pund per person (overkant av 500 kroner). Men det var en artig opplevelse. Vi møtte opp og ble sendt til jakkerommet for å henge av oss og sette fra oss bagasjen. Så ble vi vist til bordet der vi fikk se dagens meny, og fikk et stort kart der vi skulle velge ut tetype. Servietter ble brettet ut på fanget.

Dagens meny. Jeg er ikke glad i kaker og scones, så maten var så som så for min del, men opplevelsen var artig 🙂

Dette måtte dokumenteres 🙂 Alt gikk i turkis, både møbler og servise, så mamma passet rett inn med den nye dressjakken som var i samme farge 🙂

Jeg elsket måten de serverte te på, og endte opp med å kjøpe meg samme opplegget i sølv. Det var så dyrt at nå må jeg virkelig begynne å drikke te hjemme 🙂 Jeg fikk en nydelig god tetype som het black tea with cranberry. Den måtte jeg også kjøpe med meg hjem. Så nå blir det eksklusiv teservering i Hamnegata 🙂

Sånn kom maten. Sandwichene nederst, så scones og så kakene på toppen. Jobbe deg oppover 🙂

Kakefatet på toppen var mye finere enn de smakte 🙂 Fysj så søtt!

Og så var vi innom Jamie’s Italian restaurant i Covent Garden den ene dagen. Jeg hadde store forventninger, men det var grusomt! Jeg har seriøst aldri vært et sted der jeg ikke kan spise en eneste av tingene som er oppi retten. Skrekk og gru!!! Kyllingen var så fettete at det fantes ikke et eneste stykke rent kjøtt inni hele, linsene som hørte til var kjempetørre og smakte ingenting. Til og med brokkolien hadde han fått til å smake dårlig. Jeg leverte hele retten tilbake! Heldigvis slapp vi å betale for den også. Mamma hadde en caprese, men den var heller ikke veldig imponerende, så vi går nok ikke tilbake til Jamie med det første. Gordon ramsay for the win! 🙂

Vi har hatt fire supre dager i London, jeg håper ikke det blir så altfor lenge til neste gang. London er en fantastisk by 😉