Atomium og Tom McRae på Botanique

Her kommer siste Brussel-innlegget. Forrige søndag var vi på Atomium, noen gigantiske sammensatte kuler som ble bygget til Brussel for verdensutstillingen i 1958, i likhet med Eiffeltårnet i Paris som også ble bygget til en verdensutstilling. Vi begynte med å ta noen ekstreme rulletrapper som gikk i de armene dere ser er festet mellom kulene. De gikk fort og var veldig lange. Måtte ned igjen i første kule for å ta en lynheis opp til toppen. Der var det restaurant så vi koste oss med belgisk vaffel og fantastisk utsikt over hele Brussel. Virkelig en opplevelse! I samme område var noe som het Mini-Europa, kjente bygninger og landemerker fra ulike Europeiske land bygget i miniatyrutgaver i tro kopi. Artig! Norge var dessverre ikke med da vi ikke er medlem i EU.

På kvelden var vi ute og spiste i en sidegate ved Grand Place. Der fikk vi nydelig pepperstek 🙂 Mandagen var det mer sightseeing og shopping før vi dro til botanisk hage og Botanique for å se Tom McRae spille om kvelden. Det var et stort konsertområde med flere saler. Tom hadde solgt så bra at de måtte flytte konserten ut i et telt i den botaniske hagen. Så der stod vi 🙂 Han leverte nok en fantastisk konsertoppevelse, og denne gangen fikk vi stå i stedet for å sitte, noe som er mye bedre! 🙂 Swann oppvarmet her også og jeg fikk snakke med henne etterpå..hun hadde lagt merke til den stripete buksen min siden vi stod på første rekke…haha. Etter henne, og før Tom kom en grusom islending ved navn Olof (og det var en dame). Rareste jeg har vært med på! Konserten varte lenge og vi kom sent tilbake til hotellrommet for så å måtte pakke. Det var mye som skulle være med i koffertene 🙂

Fikk tid til en rask frokost morgenen etter. Trist å forlate hotellet og reise tilbake til Norge. En kjempefint tur i en super by med verdens beste mamma! 🙂

Mamma utenfor Atomium 🙂

Inngangen til Mini-Europe.

Grand Place, Brussel i miniatyr.

Haha ser dere hvem det er?

Champs Elysees!! Litt kald når vi var på Mini-Europa..det ser dere sikkert på meg..var ikke så sur som jeg ser ut til altså 🙂

Regner med dere kjenner igjen dette 🙂

Venezia!

På vei til Atomium 🙂

Opp en av de bratteste rulletrappene..var syykt langt ned!

Utsikt fra toppen:)

På toppen!

Belgisk spesialitet 🙂

Fotballstadion lå rett ved siden av..noen som kjenner til den?

Le Botanique hvor konserten ble holdt!

Venter i spenning på Tom 🙂

Litt av botanisk hage..labyrintveien 🙂

Swann på scenen.

Olaf et eller annet…islandsk folkemusikk på sitt verste..

og til slutt verdens beste TOM MCRAE 🙂

Var masse folk og så på han!! 🙂 Jeg reiser gjerne tilbake 🙂

Manneken Pis, Yves Saint Laurent og Brussel shopping

Verdens søteste Manneken Pis. Han var så liten og søt at vi måtte besøke han to dager på rad. Vi måtte til og med kjøpe en liten Manneken Pis i miniatyr og ta med hjem 🙂 Ellers var vi på Yves Saint Laurent utstilling. Utrolig kjekt å få se flere av kolleksjonene hans og ta del i hans fantastiske verden. Alle moodboardene hans fra 60-tallet frem til 2002 var utstilt og vi fikk se alle skissene og stoffmaterialene som var tiltenkt de enkelte designene. Dessverre var det ikke lov å ta bilder der inne, jeg fikk sneket meg til ett, men kunne gjerne tenkt meg flere. Spesielt av Mondrian-kjolen som jeg tror dere alle kjenner til 🙂 Jeg kjente hvor mye jeg savner å jobbe med mote og klær når jeg var der. Så utrolig fascinerende!

Shoppingen i Brussel er også helt fantastisk! Der finner du det aller meste: designerklær, kjedebutikker og mange andre kjekke butikker som jeg aldri har hørt om før. Utrolig gøy! Både mamma og jeg shoppet mer enn vi har gjort i hele år 🙂 Både sko, jakker, bukser, topper, smykker og vesker ble med oss hjem 🙂

Le Grand Place er hovedattraksjonen i Brussel.. Her ligger kafeer, restauranter og sjokoladebutikker om hverandre. Man blir utrolig imponert over fantastiske bygninger uansett hvor man snur seg 🙂

Her oppbevares alle antrekkene til Manneken Pis 🙂

Vi fikk med oss Yves Saint Laurent på siste dagen av utstilling 🙂

Spent på hva som venter innenfor 🙂

Fikk sneket meg til et bilde fra kolleksjonen fra 1960 🙂

Kjøpte med et kort/bilde fra kolleksjonen i 2007, året før han døde.

Fant en fantastisk Marc by Marc Jacobs-butikk der jeg virkelig fant drømmevesken!!!

Mamma inne hos Marc Jacobs 🙂

Her er vesken jeg drømmer om om natten. 5000 kroner koster den. Jeg måtte dessverre la den stå igjen, men ÅH så lyst jeg har på den!! Ser for meg at jeg kan ha den til alt i mange år fremover!! Synd det er så lenge til jul og bursdag 🙂

Fire par nye sko fikk bli med hjem..tre av dem var finsko..

og ett av dem ett par Nike Free…seriøst halv pris av hjemme omtrent! De er SÅ gode på foten…men det vet dere vel 🙂

Et lite utdrag av innkjøpene..jeg viser mer etter hvert som jeg har det på meg 🙂

I love Brussel 🙂

 

 

Brussel update

Først må jeg bare begynne med å beklage over at jeg blogger så utrolig lite for tiden. Vil allikevel takke dere som kikker innom selv om det ikke er noe nytt å se på 🙂 Jeg har det så UTROLIG travelt om dagen! Kværner-jobb, masse reising, Sport-Treff jobb, ansvar for Weight loss kurs og eksamen rett rundt hjørnet som jeg overhodet ikke er forberedt på. Jeg lover å komme sterkere tilbake på bloggfronten etter at eksamen er over 27. mai..har fått noen spørsmål om hvorfor jeg blogger så lite..og det er rett og slett fordi tiden ikke strekker til. Jeg føler meg ganske kvelt av alt som skjer i perioder. Får ikke tid til å treffe venner eller ha et sosialt liv. Og det er vanskelig å få til et regelmessig sunt kothold og treningsfremgang for meg selv også. Håper det endrer seg!

Ellers har jeg laget klart noen innlegg om Brusselturen. Har delt den opp i tre for det er så mye jeg har lyst å vise dere 🙂 For en FANTASTISK by det er 🙂 Kjempeflotte bygninger, hyggelige mennesker, god mat og super shopping! Vi bodde på Stanhope, et femstjerners hotell i EU-disktriktet. Utrolig flott hotell med morgenkåper, tøfler, friske blomster på badet, skopuss og en nydelig frokost!

Vi fikk himmelseng…:)

Akkurat ankommet Stanhope 🙂

Badet var fantastisk flott med separat toalett.

Her spiste vi frokost..bufetten hadde alle typer brød, søte bakervarer og kaker, muffinser, belgiske vafler, grove vafler, pannekaker, egg, bacon, pølser, grillede tomater, masse fersk frukt, oster, skinketyper, nøtter, frokostblandinger og muslier, smoothier og mange ulike drikketyper. Farlig mye godt!

Kunne også spise frokost i hagen, men dessverre så fikk vi ikke fint nok vær til å prøve det!

Tok godt i på frokosten første dagen! 🙂

Ute i Brussels gater for første gang..her på le grand Sablon, området der de fleste sjokoladedesignerne holder til. Og Taschen for de som kjenner han 🙂

Sjokolade finnes OVER alt i Brussel…paradiset for sjokoladeelskere! 🙂

Mange ulike typer oster…nam 🙂

Slottet i Brussel var gigantisk og utrolig flott! På motsatt side var en kjempestor park med grønne trær og fontener 🙂

Dette er en kirke der det var konsert når vi stakk hodet inn døren. På høyre siden var det Yves Saint Laurent-utstilling. Kommer tilbake til det i et senere innlegg 🙂

Utrolig mange flotte bygninger!

Enda en kirke 🙂

Le petite Sablon-parken..full i tulipaner og søte andunger 🙂

Vi smakte på noen av makronene til sjokoladekunstneren Pierre Marcolini…jeg har aldri smakt det før..var veldig søtt, men godt med en smakebit! Jeg fikk en med bringebærsmak og en med syrlig sitron 🙂 De er jo så søte å se på!

Taschen hadde en GIGANTISK butikk på Sablon..men bøkene hans er altfor tunge å dra med seg hjem..

Dette bygget inneholder kun sjokolade..fra første etasje til toppen! Sikkert hundrevis av sjokoladebygninger i Brussel 🙂 Rart at de klarer å holde seg så tynne der borte! Oster, sjokolade og belgiske vafler..jeg hadde trillet avgårde..:)

Parken som ligger overfor slottet 🙂

Der var det skilt over alt…

Første dagen når vi kom så gikk vi noen timer rundt og kikket på alle bygningene i den flotte byen. Kjøpte oss noe mat og tok med tilbake på rommet for å spise. Hadde jo fått så fint rom så måtte utnytte det litt! 🙂 Identifiserte Yves Saint Laurent-utstillingen, og fikk også kjøpt med oss noen sjokoladebiter og makroner som dere så på bildet over. Dagen etter var det shopping, Manneken Pis og sightseeing. Søndagen var vi og så på imponerende Atomium og Mini-Europa før vi gikk ut og spiste biff om kvelden. Mandag var det mer sightseeing, shopping og Tom McRae-konsert før vi måtte dra hjem igjen i går. Kunne gjerne vært lenger i Brussel, en utrolig flott by som sikkert er enda bedre når det er sommer og sol 🙂 Flere innlegg kommer 🙂

 

Sommer i Oslo

Åh i går fikk jeg skikkelig sommerfeeling i Oslos gater! Folk satt rundt over alt, i parker, på benker, på kafeer og restauranter. Mange hadde faktisk kastet jakken og genseren og gikk i t-skjorte. Jeg gjorde til og med det, og da er det ikke kaldt! 🙂

Tilbake på rommet hadde jeg planer om en treningsøkt. Men etter å ha gått hele dagen rundt som en zombie etter å ha stått opp kl 5 på morgenen var jeg virkelig helt ødelagt. Klarte ikke å konsentrere seg skikkelig på jobb, og når jeg kom tilbake så sovnet jeg i sengen. Det ble bare en halvtime, men jeg følte meg nesten syk når jeg våknet. Jeg er virkelig ikke laget for å stå opp kl 5!

Jeg fikk knekt et granateple og spist det sammen med cottage cheese og litt vaniljekesam. Beste som finnes! 🙂 I åttetiden kom pappa og vi gikk en tur på Tjuvholmen og Aker Brygge, da var det blitt en del kaldere så sommeren er ikke helt på plass enda. Jeg la meg tidlig, men fikk selvfølgelig ikke sove så føler meg ganske trøtt i dag også. Etter jobb skal jeg treffe Caroline på Fru Hagen for å studere underekstremitetene, og så ut og spise med pappa etterpå 🙂

Turist i Oslo og Bruce

Da er jeg tilbake igjen på Stord etter fire fine dager i Oslo med Renate, mamma og Anne. Vi har hatt en god blanding av fint og forferdelig vær, men fått med oss en god del allikevel 🙂 Bruce-konserten i går var jo absolutt høydepunktet, men turer i de ulike bydelene, shopping, kino, Ekebergrestaurant og sol på Aker Brygge kommmer også høyt opp på listen! En herlig helg! 🙂

Siden hotellet ligger i Vika ble det en del turer på Aker Brygge. Jeg fikk også møtt noen av jentene på NIH over en kaffe og truncus-diskusjon til eksamen. Hyggelig og lærerikt! 🙂 Lørdag løp jeg 8 km og tok en dusj før vi gikk en god runde fra hotellet til Bogstadveien, over Bislett opp på St. Hanshaugen, ned Telthusbakken over Vulkan og til Mathallen. Der ble vi sittende et par timer med cava (farris), nøtter og tapas før turen gikk videre over til Grunerløkka, gjennom Storgata for å hamstre granatepler og opp gjennom Karl Johan tilbake til hotellet. Været var bra denne dagen så det var en fin tur 🙂 Renate og jeg hadde pause i solen med grillet kalkunfilet og jordbær fra Meny. Fantastisk godt! Fant ut at David Hasselhoff hadde vært på den samme butikken samme dagen..synd vi ikke så han! Ellers var det mange kjendiser å oppdrive denne gangen..en eller annen fra Grottenveien, Birger fra Paradise, Anette Stai, Kåre Magnus Bergh, Per Sundnes og Roy fra Paradise Hotell 2001..haha det er lenge siden det!

Søndagen traff jeg jentene fra NIH før vi dro til Ekebergrestauranten der vi fikk helt fantastisk rekerett og desserter. Nam nam og dobbeltnam! Andre gangen jeg er der, og det var like fantastisk mat nå som for flere år siden! Vi hadde planer om å dra videre til Holmenkollen, men det var så utrolig kaldt at vi droppet det og dro tilbake på hotellet. Renate og jeg hadde en super styrkeøkt før vi dro på kino og så Silver Linings playbook. Kjempebra film og Renate er en super treningspartner! Fin kveld 🙂

I går tok vi en runde på Karl Johan og shoppet litt før det var på tide å gjøre seg klar for konsert med Bruce. Shuttlebuss-opplegget til Telenor Arena var ganske slitsomt, men vi overlevde 🙂 Vi kom litt i seneste laget så vi endte opp litt lenger bak enn jeg hadde ønsket meg. Men Bruce leverte absolutt! Dette var min fjerde Bruce-konsert og første gang jeg hørte Hungry Heart live! Det var stas! Han hadde også mange andre favoritter med! Men min største favoritt Atlantic City har jeg aldri fått høre live..og det skjedde ikke i går heller. Savn! Men for all del..konserten var topp..Bruce er fantastisk og spilte i underkant av tre timer 🙂 Skulle gjerne vært der i kveld også! Foruten køen i 2 plussgrader for å komme seg tilbake til hotellet..

Det ble en ny Zara-kåpe og en del nye vårsko..et par hvite peeptoe-pumps og en gjeng med billige ballerinasko. Bring it on spring! 🙂

Jeg har investert i en 2XU THERMAL tights. Er det noen som har erfaring med den? Kjennes utrolig god ut på, og jeg tror den er fin til å løpe ute og gå på fjellet. Håper ikke jeg kommer til å angre på den 🙂 Er litt usikker på om 2XU faktisk er verdt pengene, eller om det bare er navnet man betaler for..

Nå har jeg vært og handlet inn til en bedre hverdag i morgen 🙂 Jeg liker de nye CC-begrene som er litt større 🙂 Renate tipset meg om tomatost, så nå står den i kjøleskapet 🙂

Fikk også med meg shape-up hjem 🙂

I morgen er det trening på Sport-treff på morgenen. Det skal bli herlig! Ønsker alle sammen en fin fridag i morgen..håper vi får sol 🙂

Konsertsommeren

Jeg har veldig mange konserter å se frem til i år. Noen har jeg fått billetter til i gave, andre har jeg kjøpt selv, og en er gratis 🙂 Det begynner med Bruce Springsteen i Oslo i slutten av april. Da blir Renate, mamma og Anne med og vi skal ha hotellweekend i Oslo..ser veldig frem til det! 🙂

Videre er det Tom McRae konsert i begnnelsen av mai 🙂 Jeg har ikke sett han på mange år fordi han har hatt en pause fra turnelivet så nå er det jammen på tide! Gleder meg veldig til det 🙂

28 mai er jeg på jobb i Oslo så da passet det godt å dra på Beyonce på kvelden! Jeg har to billetter, men ingen å gå med. Noen som har lyst å være med?

I slutten av juli er det klart for Rihanna på Koengen igjen. Da blir det hotellweekend i Bergen med Renate! Kjekke disse poengene som gjør at man kan bo gratis 🙂

Til august har jeg to billetter til David Guetta på Koengen, men heller ingen å gå med. Så hvis noen har lyst? 🙂

Fine lille Farsund

Da var helgen min i Farsund allerede nesten over. Det har gått så fort! Utrolig koselig å treffe Alexander igjen, han er en fantastisk herlig person! I går fikk jeg full omvisning i Farsund, inkludert en tur opp i Lista Fyr. Som dere ser så blåste det godt, men det var absolutt verdt å få med seg utsikten derfra!! 🙂 Været har vært veldig varierende..alt fra sol til regn til snø til sol igjen. Det er altfor kaldt til å være april!

Fyrtårnet og fyrvokteren sitt hus..han pensjonerte seg visst for et par år siden og ingen har tatt over så det står nå tomt.

Dagens trim ble trippetrinnene opp til fyrtårnet 🙂

Utsikt ned på “rullsteinstranden”..

I toppen av tårnet..:)

Så fikk jeg omvisning på de kilometerlange stendene i Farsund..se så fine de er da? Må nok ta turen tilbake hvis vi får noe sommervarme i år 🙂

Litt for kaldt i går!

Og så Loshavn da! Det er et av de fineste stedene jeg noengang har sett! Akkurat som en liten Kardemomme by. Hvite sørlandshus i gammeldags stil helt i vannkanten. Kan det bli bedre? Husene ligger visst på rundt 10 mill, og det er sjelden eller aldri noen som er for salg. Skjønner godt at man ikke vil gi slipp på et sånt hus hvis man først har fått tak i ett. Det var bare helt nydelig der 🙂

Kanskje et sted å ta med båten til sommeren mamma og pappa? 🙂

Ellers holder storebroren til Alexander på med et vanvittig husprosjekt på det jeg tror må være Farsunds høyeste punkt. Utsikten utover byen var helt sinnsyk, og bare kjøkkenet i det planlagte huset blir omtrent større enn min leilighet 🙂 Fikk hilse på resten av familien også 🙂 Så var det “hjem” igjen..og ingen av oss var noe særlig giret på å gå ut så vi slappet bare av hjemme denne kvelden også. Josefin, søsteren til Alexander kom innom på besøk, veldig hyggelig å se henne igjen! Vi så Con Air..en film jeg aldri får nok av 🙂 Virker som vi aldri går tom for ting å prate om..

Til tross for at jeg la meg halv 4 så våknet jeg klokken 8 som vanlig. Vet ikke hva som skjer for tiden..blir sikkert dødstrøtt i kveld! Har brukt morgenen på å sette sammen programmet til Weight loss challenge-kurset som begynner på Sport-Treff 18 april. Det kommer et eget innlegg om dette i løpet av uken 🙂 Regner med Alexander våkner om ikke så altfor lenge, så blir det vel litt frokost før jeg må sette kursen hjemover og pakke om kofferten for Oslo-jobb i morgen. Utrolig hygelig å treffe Alexander igjen, så satser på det ikke blir like lenge til neste gang! 🙂

Ønsker alle sammen en fin søndag 🙂  

Fra Egersund til Farsund

I går formiddag forlot jeg hotellrommet i Egersund etter noen timers jobbing og tok en liten runde i byen før jeg satte kursen mot Farsund. Hadde en liten tur innom Flekkefjord på veien. Det må være verdens minste Amfi-senter de hadde der! Noen ganger er ikke Stord så verst 🙂 Jeg kom til Farsund cirka en time før Alexander var ferdig på jobb så jeg gikk og kikket litt i gatene der. For en utrolig koselig by! Rett ved sjøen, fine brygger og vakre bygninger. Jeg koste meg bare ved å gå rundt å kikke på dem. Folk er også veldig smilende og hyggelige her 🙂

Bildet over er av rådhuset i Farsund..det er en av de vakreste bygningene jeg har sett! Man kan visst gifte seg der også..og ha bryllupet i en sal der..fint!

Solen skinte i går så jeg gikk en tur langs bryggekanten 🙂

Alexander kom og møtte meg i sentrum i går og så dro vi til Vanse hvor han bor i et stort hus. Vi hadde mye å snakke om så vi ble bare værende der i går kveld. Veldig koselig å treffe han igjen etter så lang tid! Han hadde supergode “kinostoler” så vi fikk med oss Idol og diverse underholdningsprogrammer på TV. Jeg sov kjempegodt på et av gjesterommene, og nå er vi snart klar for sightseeing i Vanse og Farsund 🙂  

På jobb i Egersund

Egersund er på mange måter veldig lik Stord. Begge er små steder med bystatus og kommunevåpen. Begge har store verft der store deler av befolkningen jobber og sentrum som ligger til sjø. I begge byer er det Amfi-senter i sentrum og flere frisørsalonger enn mennesker 🙂 Forskjellen ligger i at sentrum i Egersund er mye penere enn sentrum på Stord med gamle koselige trebygninger. De stenger også alle butikkene i gatene klokken 16 så det er ikke rart folk slutter tidlig på jobb her 🙂 Ellers er folk generelt veldig hyggelige 🙂 Men jeg kjenner allerede at kjedsomheten kommer krypende..det er virkelig ikke mye å gjøre på her!

Jeg bor på byens eneste hotell, Grand Egersund. Rommene her er helt greie, men de bærer preg over å ha hatt sin storhetstid for en 20 år tilbake 🙂 Det er også iskaldt her! Sitter pakket inn i ullundertrøye, sauen og dyne. Jeg sjekket ut treningsrommet i sted. Der var en mølle, en sykkel og en romaskin. Gjorde meg klar for en løpeøkt, men møllen var i ustand så da gadd jeg ikke. Skuff! Jeg liker ikke å bare sitte på en sykkel..får se om jeg tar meg en ny tur ut eller om jeg bare blir her og jobber litt. Var på omvisning på Aker Solutions Egersund i dag. Stort verft med hyggelige mennesker 🙂 Skal tilbake for intervjuer og mer bildetaking de neste dagene!

På besøk i Tønsberg

I går tok jeg toget til Tønsberg for å besøke Marion. Hun hentet meg på togstasjonen og jeg fikk en liten sightseeing i byen 🙂 Var også innom og hilste på mammaen og lillebroren som bodde i et fantastisk flott hus 🙂 På kvelden fikk jeg servert en nydelig scampi-rett og vi var innom verdens fineste Meny-butikk! Seriøst der hadde de alt! En sånn en skulle vi hatt på Stord..alt man må kjøpe på nett og helsekoster hjemme var på plass i denne butikken!  

Jeg våknet klokken 8 så nå har jeg fått tre effektive timer til å lese om celler og vev. Nå våknet Marion så da skal jeg gå ut og se hva vi skal gjøre i dag 🙂 Satser på en tur til byen! Ha en fin lørdag:)